صحفه 1 از 1   
95- بطور عموم احكام و شرايط زكات بدين صورت است: بر هر مسلمان آزادي که دارائيش به حد نصاب برسد و يک سال بر آن بگذرد زکات فرض مي‌شود. بجز زراعات که (گذشت يک سال بر آن واجب نيست) و زکات آن در روز برداشت محصول به شرطي که به حد نصاب برسد، واجب مي‌گردد. خداوند متعال مي‌فرمايد : " و به هنگام رسيدن و چيدن و درو کردنشان زکات آنها را بدهيد " انعام / 141 "
86- انجمن دايمي پس از آن که از اقوال علما درباره ي مقصود از(في سبيل الله) آگاهي يافت و دلايل هر قولي را مطالعه نمود و دلايل کساني را که(في سبيل الله) را به مجاهدين و تجهيزات جهادي تفسير نموده اند. همچنين ادلّه ي کساني را که اين جمله را محصور به مجاهدين نکرده اند، بلکه ساختن مسجد، پل، نشر و فراگيري علم، پخش دعوتگران در مناطق و ديگر کارهاي نيک را در آن داخل نموده اند، همه ي اين دلايل را مورد مناقشه و بررسي قرار داد؛ نتيجتاً اعضاي انجمن به قول جمهور علماي مفسرين، محدثين و فقها فتوا دادند و گفتند که مقصود از(في سبيل الله) مجاهديني هستند که داوطلبانه به جهاد    مي روند. اگر صنف مجاهدين وجود نداشته باشد آنگاه بايد زکات را در ساير اصناف خرج کرد. ولي مصرف آن در تسهيلات عمومي از قبيل: بناي مسجد، پل و مانند اينها جايز نيست؛ مگر آن که هيچ يک از اصناف هشت گانه اي که در آيه ي مصارف زکات منصوص هستند وجود نداشت...
81- بهتر است که زکات هر جنسي را از خود همان جنس پرداخت کرد، مگر اموال تجاري که از اين قاعده مستثنا هستند و بايستي زکات قيمتشان به صورت نقدي پرداخت شود. ليکن اگر زکات دهنده احساس کرد که فقيري نياز مبرم به لباس، نفقه و کالاي ديگري دارد، در اين صورت چنين کاري جواز دارد. زکات به کساني داده مي شود که الله تعالي آنها را در قرآن بيان کرده است، هرچند که از خويشاوندان و نزديکان زکات دهنده باشد، چه بسا دادن مال زکات به نزديکان در صورت پرهيز از پارتي بازي و حمايت بي جهت افضل است. امّا پرداخت زکات به کساني که مي توانند از زکات دهنده ارث ببرند و نيز به اصول و فروع جايز نيست؛ مانند: پدر، پدر بزرگ، فرزندان و فرزندِ فرزندان و ...
76- کسانی که به کمک یکدیگر صندوقی را تشکیل داده اند و کمک های خود را در آن صندوق می گذارند و از طریق پول حاصله به مستمندان و نیازمندان کمک می کنند نیازی به دادن زکات پول داخل صندوق ندارند . بنابراین پولي که در صندوق مذکور و امثال آن ذخيره شده زکات واجب نيست، چون اين پول صاحب و مالک بخصوصي ندارد، بلکه مانند ساير اموال موقوفه براي کارهاي خير و اعمال نيک فراهم شده است.  شيخ ابن باز – فتاواي زکات. جمع و ترتيب: محمد المسند، ص (47) 77- گروهي از مردم هستند ک...
71- غذا خوردن در خانه ی کسانی که زکات نمی دهند منع شرعی ندارد . 72- زمین هایی که مالک آنها هستید و از آنها استفاده نمی کنید و مدت چند سال است که دست نخورده باقی مانده اند زکاتی بر آنها واجب نیست در حقیقت زکاتي بر شما در اين زمين نيست. چرا که وقتي کالايي براي تجارت تهيه شده باشد زکات در آن واجب است. زمين، اثاثيه، ماشين ها و فرش ها و مانند آن کالايي هستند که زکات در اصل آن واجب نيست. اگر هدف کسب درآمد از طریق آنها باشد به طوري که پول هايي براي خريد و فروش فراهم شود، زکات در آن واجب است. اگر براي تجارت نباشد در اين امور زکاتي لازم نيست.
65- حیوانی که جهت زکات برای مستحقین جدا می شود نباید ذبح گردد زیرا چنين كارى جائز نيست، بلكه بايد حيوان مخصوص زكات، زنده تقديم مستحق شود، و مى‌توان يك حيوان را به چند مستحق داد، سپس آنها مى‌توانند به گونه‌اى كـه صـلاح مى‌دانـنـد در مورد آن تصميم بگيرند. 66- دو شرط زیر برای شرایط زکات در حیوانات مهم است : 1- اينكه اكثر مدت سال در گياه زار (علف) صحرا و بيابان چرانيده شود.
56- شخص توانگری از شخص تنگدستی طلب کار است و شخص تنگدست در دادن قرضش ناتوان است و امروز و فردا می کند . باید دقت کرد که این شخص تنگدست نمی تواند پول زکاتش را به شخص توانگر بدهد و آن را به عنوان پول قرضش پرداخت کند یا با پول زکات قرضش را ادا کند . به عبارتی چشم پوشي از طلب به حساب زکات جائز نيست، زيرا كه در اين صورت زكـات دهنـده، زكات را وسيله‌اى جهت حفظ مال خود قرار داده، و مالى را كه بايد به مستحقين پرداخت نمايد نزد خود نگاهداشته است، كه زكات بايد به محتاجين و مستحقين پرداخت شود و شخص توانگر جزو مستحقین نیست . 57- کسی که بدهکار است مبلغ بدهکاری را...
46- زمينی که به قصد تجارت و منفعت بردن از آن خريده شده است پس بر اين زمين زکات تعلق مي گيرد، حال بايد هر سال زکات آنرا حساب کنيد بدين صورت که ارزش زمين را تخمين زده و حدود يک چهلم ارزش پولي زمين يا همان دو و نيم درصد آنرا بعنوان زکات به مستحقين زکات مي پردازيد. 47- زكات پول رهن را کسي مي دهد که مالک اصلي پول است و لذا چون صاحب خانه پولي را که بعنوان رهن از مستاجر گرفته است در حقيقت آن پول را بعنوان گروگان نزد خود دارد و مالک حقيقي پول نيست و بايد آنرا پس از اتمام قرارداد به مستاجر پس دهد، بنابراين مستاجر بايستي چنانکه پول داراي شرايط پرداخت زکات باشد، زکات را او بدهد نه صاحب خانه! از طرفي صاحب خانه که پول رهن را از...
41- کسی که كاركرد ساليانه مغازه را صرف هزينه هاي ساليانه وپرداخت بدهي كرده است نیازی به دادن زکات نیست . البته اگر شما بعد از گذشت يکسال قمري از مبداء درآمدي از مغازه بدست آورده باشيد و سپس از درآمد آن مغازه هزينه هاي زندگي و بدهي هاي خود را پرداخت نموده ايد، در آنصورت اگر بعد از راس سال از مبداء، ميزان پول باقي مانده از مغازه به اضافه ي پول و سرمايه ايي که از جاي ديگري داريد، مجموعا به حد نصاب رسيده بود؛ يعني برابر با ارزش 85 گرم طلاي 24 عيار رسيد، در آنصورت بايد زکات مال خود را پرداخت کنيد، ولي اگر مقدار پولي که از درآمد مغازه (پس از صرف هزينه هاي زندگي و پرداخت بدهي قبل از رسيدن به سرسال) برايتان باقي مانده با ميزان سرمايه اي که از قبل و از جاي ديگري داشتيد مجموعا از ارزش 85گرم طلاي 24 عيار کمتر بود، نيازي به پرداخت زکات نداريد.  
31- آنچه که موجب واجب شدن زکات بر هر انسان مسلماني مي شود، موارد زير است: 1-    مالكيت مال 2-    آن اموال به ميزان قابل قبولي برسند در اصطلاح شرعي يعني اينکه به حد نصاب برسند. 3-    يکسال تمام قمري بر آن...
26- خريد و فروش معدن در اسلام جايز است. بر ابزار آلات و ماشينهاي استخراج معدن هيچگونه زکاتي تعلق نمي گيرد. علماء  درباره  معدني‌که  وجوب  زکات  بدان  تعلق  مي‌گيرد  با  هم  اختلاف  نظر  دارند. امام  احمد  مي‌گويد: معدن عبارت است از هر چيزي‌که  غير از زمين  باشد و در زمين بصورت  طبيعي  آفريده  شده  و  استخراج‌گرديده  و  داراي  ارزش  و  قيمت  باشد،  مانند: طلا،  نقره‌،  آهن‌،  مس‌،  سرب‌،  ياقوت‌،  زبرجد،  زمرد،  فيروزه‌،  بلور،  عقيق‌،  سرمه‌،  زرنيق‌،  قير،  نفت‌،‌گوگرد  و  زاج  وامثال  آن‌. مشروط  برآنکه  آنچه‌که  استخ...
21- پرداخت زکات به پدر زن و مادر زن و در کل هر کسي بجز خانواده ي زکات دهنده – بشرطيکه مستحق زکات باشند – جايز و صحيح است. اما در مورد پرداخت زکات به يکي از اعضاي خانواده: در سه حالت بررسي مي شوند: حالت اول: پرداخت زکات به برادر و خواهر و عمو و خاله و ديگر بستگان نسبي:
11- بر طبق راي صحيح علماء، زکات بر مال دزديده شده يا غصب شده واجب نيست. الاختیارات صفحه 146 ولي بعضي از علما فرموده اند که هرگاه آن اموال را به دست آورد، يعني مالش را پس گرفت، بايد زکات يکسال آنرا بپردازد، هرچند که تا ده سال هم آن پول به دستش برنگردد. 12- بر طبق رأي راجح علما پرداخت زکات پيش از موعد آن جايز و صحيح است، و اين رأي حسن...
1- هر دو معيار براي حد نصاب زکات اموال نقدي معتبر هستند؛ چنانکه اگر با معيار طلا حساب ‏کنيم، بايد ارزش مال برابر يا بيشتر از ارزش 85 گرم طلا برسد، و اگر بر معيار نقره حساب ‏کنيم، بايد ارزش مال برابر يا بيشتر از 595 گرم نقره برسد.‏ 2- تاخير در پرداخت زکات حرام است، بنابراين شما بايستي هرچه سريعتر زکات را در موعد مقرر ساليانه بپردازيد، و يا قبل از رسيدن موعد آن، افراد مستحق را شناسايي کنيد تا در هنگام رسيدن موعد پرداخت زکات، آنرا به آنها بدهيد   و اگر...