صحفه 1 از 12   
(سوال) ایا حدیثی که می گوید تعداد پیامبران 124000 نفر است صحیح است ؟  (جواب) در مورد تعداد انبیاء ظاهرا بین علما اختلاف وجود دارد، البته تعدادی از انبیاء در قرآن ذکر شده اند مانند:   آدم ، وإدریس ، ونوح ، وهود ، وصالح ، وإبراهیم ، ولوط ، وإسماعیل ، وإسحاق ، ویعقوب ، ویوسف ، وأیوب ، وشعیب ، وموسی ، وهارون ، ویونس ، وداود ، وسلیمان ، وإلیاس ، والْیَسَع ، وزکریا ، ویحیی ، وعیسی علیهم الصلاة والسلام ، ومحمد صلی الله وعلیه وسلم. و این اختلاف بدلیل احادیثی است که در این مورد وارد شده اند.که بعضی صح...
برخي از علما با استناد به برخي نصوص اظهار داشته اند که گناهان کبيره هفت مورد هستند؛ چنانکه امام بخاري رحمه الله در صحيح خود از ابوهريره رضي الله عنه آورده است که گفت: پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: « اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ . قَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا هُنَّ ؟ قَالَ :« الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَالسِّحْرُ وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَكْلُ الرِّبَا وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ وَالتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلَاتِ» بخاري (2767) ومسلم (89) يعنى: از هفت چيز هلاک كننده دوري كنيد، صحابه گفتند: اي رسول خدا آنها كدامند؟ پيامبر...
(سوال) تفسير دقيق خليفه در آيه "اني جاعل في الارض خليفه" را توضيح دهيد؟ (جواب) خداوند متعال در قرآن كريم ميفرمايد:‏ ‏« وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ... » ﴿البقرة: 30﴾‏ ‏«و ياد كن‌ كه‌ چون‌ پروردگارت‌ به‌ فرشتگان‌ گفت من‌ در زمين‌ خليفه‌اي‌ خواهم‌ گماشت ...» ‏ ‏‌‏
(سوال) در سوره نور قرآن كريم خداوند (جل و علا) فرموده كه مرد يا زن زناكار حق ندارد با مرد يا زن پاكدامن نكاح كند و بايد با زانى يا زانيه و يا مشرك نكاح كند در حاليكه مرد مسلمان زناكار كه مسلمان گنهكار بوده ولى زانى ميباشد نكاح آن با مشرك صحيح نميشود (جواب) اولا معناى اجمالى آيه 3 از سوره نور از اين قبيل است: خداوند ميفرمايد: "الزَّانِي لا يَنْكِح إِلا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَة لا يَنْكِحُهَا إِلا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ" (سوره نور آيه 3) يعنى: "مرد زناكار جز با زن‌ زناكار يا زن‌ مشرك‌ ازدواج‌ نمي‌كند و زن‌ زناكار را جز مرد زناكار يا مشرك او را به ازدواج نميكيرد، و اين‌ امر بر مؤمنان‌ حرام‌ شده‌ است‌".
(سوال) ترتيب نزول آيات در قرآن کريم چگونه است؟ (جواب) از اينكه آيا ترتيب سوره ها توقيفى (يعنى بدستور پيامبر صلى الله عليه و سلم توسط وحى) و يا اجتهادى (توسط صحابه) ميباشد خلاف است ما بين علماء، ولى قول صحيحتر و راجح اينست كه ترتيب سوره ها در قرآن اجتهادى بوده است، زيرا ترتيب سوره ها در مصحفهاى بعضى از اصحاب با هم اختلاف داشته است، پس در نتيجه ترتيب سوره ها واجب و ضرورى نيست چه در نوشتن، خواندن، نماز، و يا غيره زيرا از پيامبر صلى الله عليه و سلم نيز هيچ حديث صريحى براى ترتيب آنها نيامده است، لذا پس و پيش خواندن سوره هاى قرآن اشكالى ندارد، بعنوان مثال اگر كسى سوره كهف را بخواند و سپس سوره بقرة و سپس سوره النحل و يا غيره را بخواند اشكالى ندارد ولى بهتر است كه بترتيب مصحف كنونى كه در دسترس هست بخواند.  ...
(سوال) در قرآن آیاتی وجود دارد که صحبت از مشرق و مغرب می کند آیا تعارضی در این آیات نیست ؟ (جواب) در قرآن كريم چند آيه وجود دارد كه هر كدام بيانگر طلوع و غروب خورشيد ميباشد.   آيه اول: خداوند در سوره البقرة آيه 115 ميفرمايد: "وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ" يعنى: " و خدا را است مشرق و مغرب، هر سو كه روى آوريد همانجاست روى خدا، هر آئينه خداوند فراخ نعمت دانا است.  
(سوال) آیا خواندن قرآن و در عین حال تفسیر آن برای دیگران مشکل شرعی دارد ؟ (جواب) مدارسه قرآن و تفسير داراى اجر و پاداش فراوانى است، ولى بايد توجه كرد كه در تفسير و معانى قرآن حتما به مفسرين و كتب آنها رجوع كرد، و بدون استناد به كلام آنها از خودش ترجمه و تفسير نكند،  زيرا اگر ترجمه و تفسير قرآن از رأى خود شخص باشد، در اينصورت گناهكار ميشود هر چند اگر از روى اتفاق حرفش درست در آمده باشد.   و ابن عباس رضي الله عنه از پيامبر صلى الله عليه و سلم نقل كرده است كه فرمودند: " هر كسى كه در قرآن بدون علم بگويد، جايگاهش را در دوزخ بيابد" (روايت ترمذى)
(سوال) آيا خواندن قرآن در قبرستانها اشکال دارد؟ (جواب) خواندن قرآن در قبرستانها اصل و اساسى از سنت پيامبر صلى الله عليه و سلم ندارد و مشروع نيست. پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "لا تجعلوا بيوتكم مقابر ، فإن الشيطان يفر من البيت الذي يقرأ فيه سورة البقرة" (روايت مسلم)، يعنى: "خانه هايتان را مانند مقبره نكنيد، بدرستيكه شيطان از خانه اى كه در آن سوره بقره تلاوت ميشود فرار ميكند" و همچنين فرمودند كه: "صلوا في بيوتكم ، ولا تتخذوها قبوراً" (روايت بخارى و مسلم)، يعنى: "در خانه هايتان نماز (سنت را) بخوانيد و آنرا مانند مقبره قرار ندهيد"، و امام بخارى رحمه الله در كتاب صحيحش بابى را آورده است كه م...
(سوال) چرا الله متعال در قرآن با ضمیر مذکر توصیف شده است؟ و چرا بیشتر اسم های الله مذکر است ؟   (جواب) کسانی که با زبان و ادبیات عرب آشنایی کافی داشته باشند، و قواعد و اصول آنرا بدانند، علت این امر را می دانند، اما آشنا نبودن با ادبیات عرب – که متاسفانه در جامعه ایرانی شایع است و همین مسئله موجب سوء استفاده بعضی از مغرضین و حتی روافض شده و یا گاها سبب بروز شک و شبهه است – ممکن است از این قبیل سوالات در ذهن آدمی ایجاد شود. بطور کلی از قدیم الایام در بین زبانهای مختلف رسم بر این بوده که هر کسی را با توجه به خصوصیات و ممیزات جنسیش مورد خطاب قرار می دادند، یعنی باتوجه به خصوصیات ظاهری جنسی...
(سوال) من با دختر خاله ام ازدواج کرده ام و پزشکان گفته اند اگر فرزندت دختر شود به بیماری لاعلاج دچار خواهد شد چکار کنم ؟ آیا می توانم او را سقط کنم ؟ آیا می توانیم به روش های طبی جنسیت جنین را مذکر کنیم ؟ (جواب) اگر سخن پزشکها در این مسئله مؤکد باشد، یعنی آن بیماری ارثی تنها جنسیت مؤنث را درگیر کند نه مذکر، و این امر تنها در حد ظن و گمان نباشد؛ در آنصورت اگر احیانا جنسیت جنین مؤنث شد ایرادی ندارد که قبل از آنکه روح در کالبد او دمیده شود آنرا سقط نمود، و روح بعد از چهار ماهگی کامل در جسم جنین دمیده می شود، یعنی 120 روز بعد از لقاح، اما بعد از آن مرحله سقط آن جایز نیست، حتی اگر بیمار شده باشد، زیرا در این مرحله جنین در حکم یک انسان است که تجاوز به آن قتل محسوب می شود.
(سوال) آیا در شریعت اسلام اهدای عضو در هنگام مرگ به کسی که به آن نیاز دارد جایز است؟ (جواب) قبلا در این سایت قول به جواز اهدای عضو را در حالتی که منجر به وفات اهداء کننده نشود، ترجیح دادیم، و در اینجا برای تاکید بر آن، فتوائی از فقهای «مجمع فقه اسلامی» وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی را در این خصوص نقل می کنیم، این مجمع بعد از مباحث طولانی و بررسیها و تحقیقات با حضور پزشکان متخصص و کارشناسان امر، بصورت زیر فتوا صادر نمودند : «مجلس مجمع فقه اسلامی در نشست چهارم خود واقع در شهر جده در تاریخ 18-23 صفر سال  1408هـ.ق برابر با 6-11فوریه 1988میلادی، بعد از م...
(سوال) آیا در زمان سجده و رکوع می توان هر دعایی خواند یا فقط باید دعاهایی را خواند که در سنت آمده است؟ (جواب) در کل افضل چنین است که دعاهایی خوانده شود که سنت هستند در رکوع و سجود خوانده شوند.اما در سجده جایز است که هر دعایی که خواستید بخوانید: از حذیفه روایت است : (صلیت مع النبی صلی الله علیه وسلم فکان یقول فی رکوعه : سبحان ربی العظیم، و فی سجوده : سبحان ربی الأعلی)نسایی (190/2)  «با پیامبرصلی الله علیه وسلم نماز خواندم، در رکوعش می‌فرمود : سبحان ربی العظیم و در سجودش می‌فرمود...
(سوال) حداکثر وقت نماز عشاء تا چه مدت باقی می ماند؟  (جواب) مستحب است که نماز عشاء تا زمانیکه مشقتی در آن نباشد به تاخییر انداخته شود. از عایشه رضی الله عنها روایت است : (أعتمم النبی -صلی الله علیه وسلم- ذات لیلة حتی ذهب عامة اللیل، و حتی نام أهل المسجد، ثم خرج فصلی، فقال : إنه لوقتها لولا أن أشق علی أمتی)مسلم یعنی:«شبی پیامبر -صلی الله علیه وسلم- نماز (عشاء) را به تأخیر انداخت تا اینکه قسمت اعظم شب گذشت و اهل مسجد خوابیدند، سپس خارج شد، نماز را خواند و فرمود : اگرامتم به سختی...
(سوال) انواع و اقسام سوگند ها و احکام مربوط به آنها چیست ؟ (جواب) سوگند بر سه نوع است: 1-    سوگند لغو 2-    سوگند غموس. 3-    سوگند منعقده.  
(سوال) آیا جایز است قبرهایی را که بیشتر از یک وجب از زمین مرتفع ترند، تخریب کنیم؟ (جواب) اولا باید گفت که اندازه قبر نباید با خاک همسان باشد، بلکه می بایست به اندازه یک وجب از زمین مرتفعتر باشد: حدیث سفیان تمار در این باره چنین است: «رأیت قبر النبی صلی الله علیه وسلم و قبر أبی بکر و عمر مسنماً» (قبر رسول الله صلی الله علیه وسلم  و قبر ابوبکر و عمر را دیدم که بصورت مسنم (کوهان شتر) بودند).( بخاری.‌بیهقی ، و ابی نعیم در «المستخرج».)