صحفه 1 از 1   
(سوال) حکم زني كه عادتش شش روز بوده و اتفاقی چند روزي بر آن اضافه شده است بدون اینکه مستحاضه باشد ! (جواب) در صورتي كه عادت اين زن شش روز بوده باشد و سپس اين مدت نه يا ده روز بطول انجامد آن زن تا زماني كه پاك نشده باشد نبايد نماز بخواند، به اين دليل كه رسول الله -صلى الله عليه وسلم- مدت معيني را براي حيض تعيين نفرموده است، خداوند مي فرمايد: ﴿وَيَسْأَلونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً﴾ (البقرة: 222) و درباره حيض از تو مي پرسند، بگو حيض پليدي است.   پس تا زماني كه خون باقيست زن بر همان حال خود باقي مي ماند تا اينكه پاك شود و غسل كرده و سپس نماز بخواند، و چنانچه در ماه ب...
(سوال) زني در آخرين روزهاي عادت و قبل از پاكي اثري از خون نمي بيند، آيا در آن روز و قبل از مشاهده مايع سفيد رنگ روزه بگيرد؟ (جواب) خروج مايع سفيد كه دال بر پايان حيض است، از بعضي از زنان خارج مي شود و از برخي ديگر خارج نمي شود. لذا در جواب اين سوال: اگر اين زن بر حسب عادتش در پايان حيض مايع سفيد از او خارج نمي شود (مشاهده نمي كند) بلكه مجرد قطع خون از او دليل بر انتهاي حيض وي مي باشد روزه بگيرد. اما اگر بر عكس بنا به عادت وي حيضش به پايان نمي رسد مگر اينك مايع سفيد از او خارج شود (مشاهده كند) روزه نگيرد تا اينكه مايع سفيد را ببيند (از او خارج شود). ...
(سوال) اگر خونِ حیض قطع شود، سپس دوباره بیاید حکم آن چیست؟ (جواب) تا وقتی که زن در ایام عادت ماهیانه قرار دارد، نماز از او ساقط می گردد، و جایز نیست که در وسط ایام عادت، حتی اگر در بعضی از روزها خون قطع شود، روزه بگیرد؛ زيرا این روزها از ایام حیض، به شمار می آیند تا وقتی که زن در ایام عادت است و علامت پاکی یعنی سفیدي خالصي که زنان آن را به عنوان علامت پایان حیض می دانند، مشاهده شود. الشیخ ابن جبرین، فتاوی المرأۀ(25،26)
(سوال) اگر زن حامله حیض ببیند حکمش چیست؟ اگر زن حامله سقط جنین کند، آیا خونی که بعد از سقط از او می آید، به خاطر آن روزه نگیرد؟ (جواب) زن حامله حیض نمی شود- چنان که امام احمد گفته است. زنان با قطع حیض به بارداری و حاملگی پی می برند. خون حیض چنان که اهل علم گفته اند: خونی است که خداوند آن را به عنوان غذای جنین در شکم مادرش آفریده است. پس وقتی زن، حامله شود، حیض قطع می گردد.  اما بعضی از زنها مانند دورانی که حامله نیستند در دوران حاملگی خون حیض می بینند، و اگر این گونه باشد، زن نماز نخواند و روزه نگیرد، چون این حیض است.
(سوال) زنی به مدت دو هفته خون نفاس می بیند. سپس به تدریج این خون به مادّه مخاطی و لزجی مایل به زرد می شود و تا چهل روز ادامه می یابد، آیا این وضعيت در حکم نفاس است یا خیر؟ (جواب) این خون زرد رنگ یا آب لزجِ سایل تا وقتی که پاکی واضح و روشن مشاهده نشود، تابع حکم خون است. بنابراین زن تا وقتی كه از این پاک نشود، در حکم نفاس است.  وقتی پاک شود و صفای خالص را دید بر او واجب است که غسل کند و نماز بخواند حتی اگر قبل از تکمیل شدن چهل روز باشد. اما این که بعضی از زنها فکر می کنند زن، حتی اگر قبل از چهل روز پاک شود تا چهل روز تکمیل نشده او هنوز حکم نفاس را دارد، در اشتباه هستند. بلکه هر وقت زن پاک شود حتی اگر ده ر...
(سوال) آيا سجده تلاوت و سجده شکر براي زن حائض جايز است؟ «(جواب) در حالتهايي که قرائت قرآن براي زن مباح است او مي تواند در وقت رسيدن به آيه سجده يا شنيدن آن، سجده تلاوت ببرد، و رأي صواب آنست که براي زنان حائض جايز است از حفظ قرآن بخوانند، يعني بدون مصحف بخوانند، و سجده سهو نيز براي وي مشروع است، زيرا سجده سهو مانند نماز نيست، بلکه همچون ديگر انواع ذکر خضوع و عبادت براي الله متعال است. وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم. "اللج...
(سوال) آيا براي زن جايز است که در حمام هاي بيرون از خانه حمام کند ؟ (جواب) اگر در خانه او حمام باشد و بتواند براي استحمام آب گرم فراهم کند، در آنصورت جايز نيست که به حمام عمومي برود، زيرا پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند : « مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يُدْخِلْ حَلِيلَتَهُ الْحَمَّامَ» ترمذي (2801). يعني: «هرکس به خدا و روز آخرت ايمان دارد، پس زنش را به حمام (عمومي) نفرستد».
سوم: نفاس (وضع حمل) الف- تعریف و مدت آن: نفاس: عبارت از خونی است که از زهدان زن هنگام تولد و یا بعد از آن بیرون می‌آید. این خون در اصل باقی مانده خونی است که در زهدان زن در دوره حاملگی مانده است. پس هنگامی که زن زایمان کرد، این خون باقی مانده به تدریج از زهدان او خارج می‌شود. همچنین خونی که قبل از زایمان و به همراه شروع نشانه‌های زایمان از زن خارج می‌گردد، همگی نفاس یا همان خون ولادت است. فقها مدت آن را به دو یا سه روز قبل از زایمان مقید کرده‌اند. غالباً با...
دوم: استحاضه احکام استحاضه: استحاضه: عبارت است از جاری شدن خون در غیر وقت خود به صورت خونریزی از رگی به نام عاذل. تشخیص مستحاضه به علت مشابهت خون حیض و خون مستحضه اندکی مشکل است. اگر خون به طور مستمر و یا اغلب اوقات از فرج زن خارج شود، مدتی از آن دوره عادت ماهانه محسوب شده و احکام حیض را دارد، و مدتی هم استحاضه می‌باشد که در آن صورت نباید روزه و نماز...
نکته‌ای در مورد حکم زرد و کدر بودن: زرد رنگ: چیزی شبیه به چرک زخم که بالای آن به رنگ زرد است، و کدر چیزی شبیه به رنگ آب گل آلود. هرگاه مایعی‌ای به رنگ زرد و یا کدر در دوره عادت ماهانه از زن خارج شد، آن دو را خون قاعدگی به حساب می‌آورد و همه آن احکامی که در مورد زن حائض گفته شد، در مورد چنین زنی نیز صادق است. ولی اگر مایعی زرد رنگ و یا کدری در غیر از دوره قاعدگی از فرج زنی خارج شد، آن‌ها چیزی به عنوان حیض به حساب نمی‌آیند. و زن باید خودش را پاک بداند. به دلیل حدیث ام عطیه که گفته‌اند: «ما مایع زرد رنگ و کدر را پس از پاک شدن از عادت ماهانه چیزی به حساب نمی‌آوریم». این حدیث را ابوداود به این شکل روایت کرده است و در روایت امام بخاری لفظ «پس از پاک شدن» نیامده است. این سخن ام ع...
احکامی که به عادت ماهانه، استحاضه و خون بعد از ولادت اختصاص دارد اول: حيض (عادت ماهانه- قاعدگی) تعریف حیض: حیض در لغت عبارت از جاری شدن است. و در اصطلاح شرع حیض عبارت از خونی است که از درون رحم زن در اوقات معین و بدون هیچگونه بیماری و یا رسیدن ضربه‌ای و صدمه‌ای بیرون آید. این خون، خونی است که خداوند متعال آن را در ذات و سرشت دختران بنی آدم نهاده است. خداوند آن را در رحم زن آفرید تا در دوره حاملگی غذای جنین باشد، آنگاه پس از تولد نوزاد تبدیل به شیر می‌شود. پس وقتی که زن نه حامله است و نه شیردهنده...
(سوال) آیا قرائت قرآن برای زن حائض یا مرد جنب جایز است ؟ (جواب) قرائت قرآن برای زن حائضه حرام نیست، آنچه که بر طبق رای جمهور علما جایز نیست؛ لمس مصحف است، یعنی زن حائضه یا مرد جنب نباید قرآن را لمس کند مگر آنکه از حائلی مانند پارچه استفاده کند. و حدیثی که درباره نهی قرائت قرآن توسط زن حائضه و فساء آمده، ضعیف می باشد. از ابن عمر رضی الله عنه روایت شده: « لا تقرأ الحائض ولا الجنب شیئا من القرآن».