الاعتصام
76- کسانی که به کمک یکدیگر صندوقی را تشکیل داده اند و کمک های خود را در آن صندوق می گذارند و از طریق پول حاصله به مستمندان و نیازمندان کمک می کنند نیازی به دادن زکات پول داخل صندوق ندارند . بنابراین پولي که در صندوق مذکور و امثال آن ذخيره شده زکات واجب نيست، چون اين پول صاحب و مالک بخصوصي ندارد، بلکه مانند ساير اموال موقوفه براي کارهاي خير و اعمال نيک فراهم شده است.
شيخ ابن باز – فتاواي زکات. جمع و ترتيب: محمد المسند، ص (47)
77- گروهي از مردم هستند که هرکدام شان مقداري پول مي آورد براي روز مبادا و نياز يکجا ذخيره مي کنند تا در اين صورت بر حسب نياز و وقوع حوادث از آن استفاده نمايند. اين اموال و امثال آن که مردم به صورت تبرع و خيرات براي مصالح عمومي و همياري جمع مي كنند، زکات ندارد. چون اين مال به خاطر کسب رضاي الله از ملکيت آنها خارج شده و منافع آن براي غني و نيازمند يکسان است و با مال با حوادث و بلايا مقابله مي شود؛ به همين سبب اين اموال از ملکيت آنها خارج مي شود و در حکم صدقاتي است که براي انفاق در راه الله جمع آوري مي شود.
شيخ ابن – فتاواي زکات. جمع و ترتيب: محمد المسند، ص(48)
78- پول و مالی که برای ازدواج جمع شده است و کنار گذاشته شده است اگر به حد نصاب رسیده باشد باید زکات آن را پرداخت کرد . به عبارتی بر او واجب است که با تمام شدن سال زکات همه ي پولي را که جمع نموده ادا نمايد، گرچه هدفش ازدواج پسرش باشد، چون تا زماني که اين پول در دست اوست، مالک آن محسوب مي شود، بنابراين بر او لازم است که زکات آن را بپردازد، تا اين که در ازدواج پسرش به مصرف برسد و دليل اين مسئله، ادله ي عمومي کتاب و سنت هستند.
شيخ ابن باز – فتاواي زکات- جمع و ترتيب: محمد المسند، ص(10)
79- بر انسان واجب است که به اداي زکات مال خودش زود اقدام کند، چون زکات مانند وام است. مشخص است که تعلل و کوتاهي در اداي زکات ظلم است. انسان نمي داند که چه وقت مرگ به سراغش مي آيد، شايد بميرد و اين وام بر گردن او باقي خواهد ماند. پس بر او واجب است که به اداي زکات مبادرت بورزد و آن را به تأخير نيندازد. ولي اگر بنا بر عذري آن را به تأخير انداخت، گناهي متوجه او نمي شود.
شيخ ابن عثيمين – مجموعه فتاوي و رسائل (18/295) – ف (210)
80- نسبت به ميت که پيش از اتمام سال بر ثروتش فوت کرده زکات بر او واجب نيست، چون او قبل از وجوب زکات از دنيا رفته است؛ بنابر اين از طرف او زکات داده نمي شود. ولي هر وارثي که سهمش به حد نصاب برسد، پس از گذشت يک سال از مرگ مورث، زکات بر او واجب مي شود. امّا وارثي که سهمش به حد نصاب نرسد و خودش نيز ثروتي ندارد که باعث تکميل حد نصاب شود، بر او زکاتي واجب نيست.
شيخ ابن عثيمين- مجموعه فتاوي (18/22) – ف (8)
والله تعالی اعلم