صحفه 1 از 1   
بدعت

2016/Dec/Thu


1567
هر گاه بحث از بدعت در دین و بدعت هایی همچون میلاد النبی , دعای دسته جمعی بعد از نماز فرض یا ذکر ده بار " لا الا الا الله " بعد از نماز و ... می شود بعضی از عزیزان سریعا جبهه می گیرند و می گویند : ذکر کردن , دعا کردن , لا اله الا الله گفتن و یا خواندن سیرت پیامبر و خیرات دادن و از این قبیل موضوعات چه مشکلی دارد ؟ و حتی گاها ما را متهم به وهابی و تندرو و در بعضی موارد متاسفانه منافق و ... نیز خطاب می کنند العیاذبالله . این عزیزان قبل از اینکه عصبانی شوند و الفاظی ناشایست بر زبان آورند خوب است مطالب پایین را مطالعه فرمایند !   از یکی از اصحاب چنین روایت شده است:«ما قبل از نماز صبح بر در ‏خانه عبداﷲ بن مسعود می نشستیم، وقتی که بیرون می آمد ، با او به مسجد می رفتیم.ابو موسی اشعری پیش ‏ما آمد و گفت : آیا هنوز ابو ع...
در ارتباط با نیمه شعبان دوستان دقت بفرمایید :
(سوال) آیا بدعت حسنه در اسلام وجود دارد ؟ (جواب) چیزى بنام بدعت حسنه در شریعت وجود ندارد، و همه بدعتها گناه و حرام هستند، از آنجاییکه پیامبر صلى الله علیه و سلم فرمودند:    "کل بدعة ضلالة، وکل ضلالة فی النار" (رواه النسائی فی "سننه" 3/188 ـ 189) یعنى: "همه بدعتها گمراهیست، و همه گمراهیها در آتش است".  
(سوال) حکم آویزان نمودن آیة الکرسی بر گردن و ماشین و خانه یا محل کار چیست ؟ (جواب) بنا به فتوای صحیح این کار درست نیست، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم  از تعلیق تمائم (آویزان‌کردن تعویذات) نهی فرمودند، و علماء گفته اند: تمائم: عبارتست از چیزی که برای دفع نظر چشم به گردن اطفال آویزان می‌کنند. و حضرت عبدالله بن مسعود از پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم روایت می‌کند که فرمودند: «إِنَّ الرُّقَى وَالتَّمَائِمَ وَالتِّوَلَةَ شِرْکٌ» (رواه احمد و ابوداود و صححه الحاکم ووافقه الذهبی).
(سوال) آیا برگزاری جشن میلاد یا مولودی پیامبر صلی الله علیه وسلم جایز است ؟ و آیا خوردن غذاهایی که به این مناسبت توزیع می شود جایز است ؟ (جواب) خیر جایز نیست زیرا برگزاری جشن میلاد یا مولودی پیامبر صلی الله علیه وسلم تشریع نشده است بدین معنی که نه در قرآن و نه در احادیث نصی بر تایید آن وجود ندارد لذا انجام آن به هر نیت و بهانه ای که باشد بدعت است. تردیدی نیست که اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم هر چه امت نیاز داشته است از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت کردند و در نقل هیچ چیزی از مسایل دین کوتاهی نکردند بلکه در اعمال خیر از همه جلوتر بودند لذا اگر جشن به مناسبت این روز مشروع می‌بود آنان از همه سبقت می‌گرفتند.
(سوال) پـیدایش جشن میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم و مولود خوانی از چه زمانی بوده است و چرا جایز نیست؟ (جواب) از جمله اصولی که ما باید به آن اعتقاد راسخ داشته باشیم این است که خداوند با بعثت پیامبر (صلی الله علیه وسلم)، دین اسلام را کامل کرد و آن را کامل ترین دین ها قرار داد و نعمـت خود را بر ما تمام نمود؛ در نتیجه بعد از پیامبر صلی الله علیه وسلم کم یا زیاد کردن دین، در حیطه اختیار هیچ فردی نیست. خداوند می فرماید: "الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا" المائدة 3.
" براهین و دلایل محکم در رد بدعت مولود خوانى " * خلیفه ى راشد ابوبکر صدیق رضى الله عنه دو سال خلافت نمود و هرگز جشن مولود نگرفت در حالیکه او صدیق این امت و یار رسول الله صلى الله علیه وسلم در غار بود. * خلیفه ى راشد عمربن خطاب رضى الله عنه ده سال خلافت نمود و هرگز جشن مولود نگرفت در حالیکه او فاروق امت بود. * خلیفه ى راشد عثمان بن...