بدعت

2016/Mar/Fri


1672
حکم جشن میلاد نبی صلی الله علیه و آله وسلم

الاعتصام

(سوال) آیا برگزاری جشن میلاد یا مولودی پیامبر صلی الله علیه وسلم جایز است ؟ و آیا خوردن غذاهایی که به این مناسبت توزیع می شود جایز است ؟

(جواب) خیر جایز نیست زیرا برگزاری جشن میلاد یا مولودی پیامبر صلی الله علیه وسلم تشریع نشده است بدین معنی که نه در قرآن و نه در احادیث نصی بر تایید آن وجود ندارد لذا انجام آن به هر نیت و بهانه ای که باشد بدعت است. تردیدی نیست که اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم هر چه امت نیاز داشته است از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت کردند و در نقل هیچ چیزی از مسایل دین کوتاهی نکردند بلکه در اعمال خیر از همه جلوتر بودند لذا اگر جشن به مناسبت این روز مشروع می‌بود آنان از همه سبقت می‌گرفتند.

همچنین اگر این عمل جزو دین می بود و یا فضیلتی می داشت رسول الله - علیه الصلاة و السلام- آن را در قالب حدیثی بیان می کردند اما هیچ حدیثی در این زمینه وجود ندارد لذا به این نتیجه می رسیم که چنین عملی بدعت می باشد و از اموری است که به دین اضافه شده است .

کسانی که می گویند میلاد نبی - علیه الصلاة و السلام - جزو دین است و تجلیل آن مشکلی ندارد به آنها می گوییم این سخن شان بسیار اشتباه و نادرست است به چند دلیل :

1- شما با این سخن خود , رسول الله - علیه الصلاة و السلام - را در امر ابلاغ شریعت و رسالت خیانت کار معرفی می کنید نعوذبالله . زیرا با این عمل تان این مفهوم را می رسانید که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم عملی را که می توانست برای مردم خیری به همراه داشته باشد و جزو دین بوده است را از مردم مخفی نگاه داشته است و به مردم نرسانده است لذا در امر دین و رساندن شریعت به مردم خیانت کرده است و در ابلاغ رسالت معصوم نبوده است العیاذبالله .

2- این عمل شما در تضاد با آیه ی قرآن است . الله متعال می گوید :
" الیوم اکملت لکم دینکم " ( مائده / 3 )
" امروز دین را برای شما کامل کردم "

کسانی که میلاد نبی و سایر بدعت ها را برگزار می کنند خود به خود این مفهوم را می رسانند که نه خیر دین کامل نشده است و میلاد نبی هم جزو دین است و برگزاری آن فضیلت و خیر به همراه دارد و پیامبر - علیه الصلاة و السلام - آن را از امت مخفی نگه داشته است و الله متعال هم این را نمی دانست العیاذبالله .

الله می گوید دین کامل شده است اما اینها می گویند خیر کامل نیست بلکه میلاد نبی و ... هم جزو دین است .
از این واضح تر چگونه بیان شود عزیزان ؟

3- چطور می توانید خیر و فضیلتی را به خود اختصاص دهید و رسول الله - علیه الصلاة و السلام - را از آن محروم بدارید ؟

4- این عمل را از کجا گرفته اید ؟
همه ی ما می دانیم که مسلمانان عقاید خود را از قران و سنت می گیرند در حالیکه این عمل شما نه در قران بیان شده است و نه در حدیث و نه حتی صحابه ی کرام این عمل را انجام داده اند بلکه برعکس هم قران و هم حدیث و هم اصحاب این عمل را رد کرده اند !
پس سند این عمل شما از چه مرجع و منبعی می باشد ؟ در حالیکه از هر منبعی که غیر از قران و سنت باشد قابل قبول نیست زیرا ما دین خود را از قران و سنت می گیریم و هر چیزی که در آن نباشد بدعت و از امور نو پیدا است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در مورد آن می گوید :

" همه ی بدعت ها گمراهی است و سرانجام همه ی گمراهی ها آتش است "
حتی خود رسول الله - علیه و الصلاة و السلام - این عمل را رد کرده اند :

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می گوید :
" من عمل عملا لیس علیه امرنا فهو رد "
" هر کس عملی را انجام دهد که امر ما بر آن نباشد آن عمل رد و مردود است "

آیا رسول الله به برگزاری جشن میلاد امر کرده اند ؟ خیر . پس وقتی امر رسول الله بر این عمل وجود ندارد و هیچ حدیثی در ارتباط با آن نیست طبق گفته ی خود رسول الله این عمل مردود است .

حتی الله متعال این عمل را جزو دین نمی داند آنجا که می فرماید :
" الیوم اکملت لکم دینکم " ( سوره ی مائده / آیه ی 3 )

اگر این عمل جزو دین می بود حتما باید بیان می شد اما می بینیم که الله متعال می گوید امروز دین را برای شما کامل کردم در حالیکه در هیچ جای قران نگفته است جشن میلاد نبی برپا کنید و هیچ حدیثی هم در این باره نیست پس این عمل جزو دین نبوده است و بدعتی در دین می باشد .

همچنین عزیزان یک قاعده ی مهم علمی را به یاد داشته باشید :
وقتی در ارتباط با عملی یا موضوعی هیچ دلیل و سندی وجود نداشته باشد اصل بر منع آن است یعنی انجام آن عمل ممنوع است .

و اما خوردن غذای اینگونه مراسمات نیز جایز نیست زیرا عملی که خود بدعت و ناجایز است خوردن غذایش نیز ناجایز است .
آنها با زبان خود می گویند که این غذا و خیرات به خاطر ختم رسول الله و میلاد نبی است . دقت کنید دوستان یعنی این غذا و خیرات به خاطر غیر الله می باشد و به خاطر الله نیست و لذا خوردن نذر و خیراتی که برای غیر الله است مسلما جایز نیست .

لذا ای برادر گرامی و ای خواهر بزرگوارم تقوای الله را پیشه کن همانا الله بهترین کارساز است و او برای ما کافیست .

این بود مختصری در ارتباط با مراسم بدعی که برای شما عزیزان بیان گردید و بنده ی حقیر احساس می کنم به اندازه ی کافی به شرح مطلب پرداخته شد اما اگر برادر یا خواهری خواهان توضیح و ادله بیشتر باشند , در خدمت شما عزیزان هستیم .
الله سبحانه و تعالی سعادت دنیا و آخرت را نصیب همه ما بگرداند .
آمین یا رب العالمین
وَ ما عَلَینا اِلاُّ البَلاغُ المُبین

والله تعالی اعلم

نظر دهید