الاعتصام
سلسله دروس عقیده (16)
ادله ی شروط لا اله الا الله از قرآن و سنت
" دلیل العلم من کتاب الله و من السنة رسول الله "
" دلیل برای شرط اول لا اله الا الله از کتاب خداوند و احادیث پیامبر علیه الصلاة و السلام:
در ارتباط با اینکه به کلمه توحید بایدعلم داشته باشیم به آیه 15 سوره ی محمد مراجعه کنید آنجا که می گوید :
" فاعلم انه لا اله الا الله "
همچنین سوره زخرف آیه 86
و حدیث در این رابطه از پیامبر خدا علیه الصلاة و السلام روایت شده است که :
" من مات و هو یعلم انه لا اله الا الله دخل الجنة "
(مسلم حديث 26/43، 1/55، أحمد حديث 464، النسائي في الكبرى حديث 10888، و ديگران)
" دلیل الیقین من کتاب الله تعالی و من سنة رسول الله "
" دلیل برای شرط دوم لا اله الا الله از کتاب خداوند و احادیث پیامبر علیه الصلاة و السلام:
گوينده پيام توحيد لازم است به مدلول و مفاهيم آن يقين كامل داشته باشد، بنابراين اگر كسي در دلش نسبت به مدلول و مفاهيم اين پيام شك و ترديدي داشته باشد سودي از بيان آن نخواهد برد، زيرا پروردگار متعال می فرمايد: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا﴾. (الحجرات: آيه 15).
«جز اين نيست كه مؤمنان راستين و واقعي كساني هستند كه به خدا و رسولش ايمان آورده اند و هيچگاه شك و ترديدي به خود راه نمی دهند».
همچنين پروردگار در سوره بقره آيه 4 می فرمايد: ﴿والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴾.
«و آنان كه به آنچه كه به سوي تو نازل شده، و آنچه كه قبل از تو نازل شده است ايمان می آورند، و به جهان آخرت هم يقين دارند».
يعني هيچ شك و ترديدي به دل خود راه نمی دهند، و به آن يقين كامل دارند. اما هركس كه به دل خويش شك و ترديد را راه داد دچار دو دلي و ترديد می شود، که با توحید منافات دارد و الله متعال در اين باره می فرمايد: ﴿إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ﴾. (التوبه: آيه 45).
«تنها (فقط) آناني از تو اجازه می خواهند كه به خداوند يكتا و روز قيامت ايمان نمی آورند، و دلهايشان در شك و ترديد افتاده است، بنابراين (بدان) كه آنان در شك و ترديدشان سرگردان و دو دل می باشند».
رسول الله -صلي الله عليه وسلم- در اين ارتباط می فرمايد: «أشهد أن لا إله إلاَّ الله وأنَّي رسول الله لا يلقى الله بهما عبد غير شاك فيهما إلاَّ دخل الجنة». (مسلم حديث 27/44، 1/55ـ56، أحمد حديث 15449، و ديگران).
«شهادت و گواهي میدهم كه هيچ معبود راستين و بر حقي جز خداي يكتا وجود ندارد، و اينكه من فرستاده و رسول خدا هستم، (بدانيد) هر بندهای كه خداوند متعال را با اين دو شهادت ملاقات كند، بدون آنكه نسبت به اين دو گواهي شك و ترديدي داشته باشد، وارد بهشت خواهد شد».
همچنين رسول الله -صلي الله عليه وسلم- در ارتباط با يقين به اصول توحيد می فرمايد: «فمن لقيت وراء هذا الحائط يشهد أن لا إله إلاَّ الله مستيقناً بها قلبه فبشره بالجنة». (مسلم حديث 31/52، 1/60، و ديگران).
«هر كسي را كه در پشت اين ديوار ديدي كه شهادت به «لا إله إلاَّ الله» می دهد در حالي كه قلبش به آن يقين دارد، او را بشارت و مژده به بهشت بده».
" دلیل الاخلاص من کتاب الله تعالی و من سنة رسول الله "
" دلیل برای شرط سوم لا اله الا الله از کتاب خداوند و احادیث پیامبر علیه الصلاة و السلام:
سوره ی زمر آیه 3 آنجا که می گوید :
" الا لله الدین الخالص "
خداوند متعال در ارتباط با اخلاص در عبوديت و دين در آيه 5، سوره بينه می فرمايد: ﴿وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ﴾.
يعني: به (آنان) فرمان داده نشد مگر آنكه تنها خداوند يكتا را پرستش و عبادت كنند آنگونهای كه (برنامه زندگي و فرامين الهي) دين را براي او خالص و بىآلايش گرداندهاند».
رسول الله -صلي الله عليه وسلم- نيز می فرمايد: «إنَّ الله حرّم على النار من قال لا إله إلاَّ الله يبتغي بذلك وجه الله». (متفق عليه، البخاري حديث 425، 1/519 فتح الباري، مسلم 33/263، 1/456).
«همانا خداوند يكتا، هر كسي را كه بگويد: «لا إله إلاَّ الله» در حالي كه توسط آن رضا و خشنودي خداوند بلند مرتبه و والامقام را بطلبد بر آتش جهنم حرام گردانيده است».
همچنين ايشان می فرمايد: «أسعد الناس بشفاعتي من قال لا إله إلاَّ الله خالصاً من قلبه أو نفسه». (متفق عليه، البخاري حديث 7510، 13/473، فتح الباري، و ديگران).
سعادتمندترين و خوشبخترين مردم به شفاعت من در روز قيامت كسانى هستند كه بگويند: معبودى بحق غير از خداى يكتا نيست و اين گواهى خالص از قلب و جانش باشد.
و خالصانه یعنی اینکه با قلبش بگوید ( لا اله الا الله وحده لا شریک له , له الملک و له الحمد و هو علی کل شیء قدیر ) و با زبانش آن را تصدیق کند و در اعمال و زندگی اش آن را نمایان سازد که در اینصورت طبق حدیث رسول الله علیه الصلاة و السلام خداوند آسمانش را می شکافد تا گوینده این جمله از اهل زمین را نگاه کند و حق بنده ای که او را خداوند نگاه می کند این است که هر چیزی را از خداوند بخواهد به او بدهد .
والله تعالی اعلم