الاعتصام
سلسله دروس عقیده (15)
شروط محمدی
الف) قبول آنچه که پیامبر آورده است که این دین حق است
ب) تصدیق پیامبر در چیزهایی که خبر داده است
ج) انجام دادن اوامر پیامبر و دوری کردن از نواهی او
د) حکم کردن به شریعت پیامبر و راضی بودن به حکم او
از دیگر نشانه های محبت صادقانه, برتری دادن خدا و رسولش بر اختیار و انتخاب خود است . هر کس جانب طاعت الهی و رسولش و محبت آن دو را بر کل چیزهایی که زینت ها و منفعت های دنیایی هستند برتری دهد او در ادعایش ( ادعای محبت ) صادق بوده است .
در آیه ی 24 سوره ی توبه خداوند بحث از 8 عدد از زینت های دنیایی می کند و اگر کسی این هشت مورد را بر طاعت خدا و رسولش و جهاد در راه الله و محبت آنها برتری دهد و این هشت مورد را بیشتر دوست داشته باشد او جزء منافقین و فاسقان به حساب می آید .
" قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشيرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ "
" بگو اگر پدران , پسران , برادران , زنان و خاندان شما و اموالی که گرد آورده اید و تجارتی که از کسادش بیمناک هستید و منازلی را که دوست می دارید و بدان خوش هستید از الله و رسولش و جهاد فی سبیل الله بیشتر دوست داشته باشید پس منتظر باشید تا خدا فرمانش را به اجرا در آورد و خداوند گروه فاسقین را هدایت نمی کند "
از دیگر نشانه های صدق محبت, صبر کردن و شکیبا بودن بر بلاها و سختی هاست .
رسول اکرم علیه الصلاة و السلام می فرمایند :
" مرد بر حسب ایمانش دچار بلا می شود اگر در دینش محکم بود بلایش شدت می یابد و اگر در دینش سست بود به اندازه ی ایمانش مبتلا می گردد . اما نکته جالب در حدیث ذکر شده این است که احتمال نصرت و پیروزی گروه اول ( ایمانداران راستین ) بر فتنه ها و بلاهای سخت بیشتر از نصرت و پیروزی افراد سست ایمان بر فتنه ها و بلاهای ناچیز است .
پیامبر علیه الصلاة و السلام در حدیثی می فرماید :
" اشد الناس بلا الانبیا ثم الامثل فالامثل "
" شدیدترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که از آنها پیروی می کنند ( تابعین ) سپس کسانی که از آنها پیروی می کنند ( تبع تابعین ) "
در حدیثی دیگر می فرماید :
" هیچ احدی در راه خدا مانند من دچار اذیت و آزار نشده است "
حالات انسان در برابر مصیبت به چهار گونه تقسیم می شود :
الف) انسان با قلب و زبان و جوارحش ناراحتی و ناشکری می کند
ب) در برابر مصیبت صبر می گیرد ولی با این وجود مصیبت را ناخوشایند تلقی می کند
ج) بر مصیبت وارده صبر می گیرد و از شرایط راضی است به طوریکه انگار بر او مصیبت وارد نشده است
د) هم از شرایط راضی است و هم بر مصیبت صبر می گیرد و در عین حال خدا را شکر می کند
همانطور که پیامبر علیه الصلاة و السلام می فرمودند :
" الحمدلله علی کل حال "
" شکر خداوند در همه ی حالات "
مصیبت بر انسان مومن یا مسرت بخش است که در اینصورت خداوند را شکر می کند و یا مضرت بخش است که در اینصورت بر آن صبر می گیرد و در هر دو صورت برای او خیر و خوبی است .
اما مصیبت بر انسان غیر مومن یا مسرت بخش است که در اینصورت مغرور می شود و یا مضرت بخش است که در اینصورت کفر و نارضایتی می کند و در هر دو صورت برای او شر و بدی است .
رسول الله علیه الصلاة و السلام می فرمایند :
" هیچ مصیبتی با مسلمان و مومن برخورد نمی کند الا برای کفاره ی گناهانش حتی زمانیکه یک خار به پایش می خلد ( به شرط اینکه صبر کند ) "
صبر در لغت به معنی حبس کردن و در اصطلاح شرع یعنی حبس کردن نفس بر سه چیز :
الف) اطاعت الهی ----» که نمونه بارز آن رسول اکرم علیه الصلاة و السلام است .
ب) حرام های الهی ----» که نمونه بارز آن پیامبر یوسف در مقابل فتنه زلیخا است .
ج) مصیبت های الهی ----» که نمونه بارز آن پیامبر ایوب در برابر انواع بیماری ها است .
و اما ادامه ی شروط لا اله الا الله و شرط ششم
6-السادس : الانقیاد لحقوقها , و هی : الاعمال الواجبة , اخلاصا لله , و طلبا لمرضاته
گردن نهادن به حقوق لا اله الا الله که انجام اعمال واجب , خالص شدن برای الله و طلب رضایت الله است .
7-السابع : القبول المنافی للرد
قبول کردن که مخالف هر نوع ردی است .
این شرط بیانگر صدق و محبت است و یک سنجشگر برای کسانی است که ادعای رعایت شروط لا اله الا الله را دارند چون این شرط فرد را وادار می کند در زیر سایه ی کلمه ی توحید حرکت کند و به خاطر ترس , مال دنیا , منفعت , ضرر , زن و خانواده , مرگ , فقر و ... از مسئولیت های ایمانی و شرعی و اجتماعی شانه خالی نکند
الثامن : الوفات علی لا اله الا الله
مردن بر این عقیده و سلوک . همانطور که رسول اکرم علیه الصلاة و السلام می فرماید :
" ما من عبدا قال لا اله الا الله ثم مات علی ذلک الا دخل الجنة "
" نیست کسی که بگوید لا اله الا الله و سپس بر آن بمیرد مگر اینکه داخل بهشت خواهد شد "
این هشت مورد شروط لا اله الا الله بودند که الحمدلله بیان گردید اکنون شاید کسی بپرسد که شما برای این شروط چه ادله ای از قرآن و سنت دارید ؟ ادله در این مورد فراوان است که جهت مطالعه ی مختصر در این مورد می توانید به بخش بعدی از سلسله دروس عقیده مراجعه فرمایید .
جزاکم الله خیرا
والله تعالی اعلم