کسانی که پیامبر در مورد بروز فتنه از سرزمین نجد سخن گفت چه کسانی هستند؟

الاعتصام

(سوال) کسانی که پیامبر در مورد بروز فتنه از سرزمین نجد سخن گفت چه کسانی هستند؟ صوفی ها و شیعیان می گویند منظور محمد بن عبدالوهاب و پیروانش هست زیرا آنها از سرزمین نجد بودند !

(جواب) اولا در بین فرقه های اسلامی، فرقه یا مذهبی بنام وهابیت که دارای رسم و نشان خاصی باشند وجود ندارد، و این لفظ وهابیت توسط شیعه و صوفیان بر علیه مخالفین خودشان بکار می برند، زیرا در مذهب شیعه و صوفیه خرافات قبرپرستی و مدد خواستن از اولیاء الله و از این قبیل شرکیات و نیز اعمال خرافی مضحک بسیار دیده می شود، حال اگر کسی این اعمال آنها را مردود بداند، آنها نیز بلافاصله بجای آنکه پاسخی علمی بدهند وی را متهم به وهابی بودن می کنند!! وگرنه تابحال کسی در دنیای قدیم و جدید ادعا نکرده که وهابی باشد و کسی خود را به وهابی بودن منتسب نکرده است.

دوما: آن حدیث صحیح است ولی اشاره به فتنه ای در دارد و منظور از نجد در آن، نجد عراق است نه نجد حجاز!

ولی عمدا این صوفی مغرض برای آنکه اذهان مردم عوام را نسبت به اهل سنت مخدوش نماید آنها را به حدیثی که به جای دیگری تعلق دارد ربط می دهد.

در این روایات به صورت صریح جهت مورد اشاره مشخص شده است و بیان گشته که آن جهت مشرق است. در روایات دیگری از این حدیث هم سرزمینهای مورد اشاره ذکر شده است، از جمله از نافع از ابن عمر روایت است که گفت: «پیامبر فتنه‏ها را بیان کرد و فرمود: پروردگارا شام و یمن را برای ما مبارک گردان. صحابه گفتند: ای رسول خدا در نجد چه؟ راوی میگوید: فکر می‏کنم که بار سوم فرمود: در آنجا فتنه‏ها و آشوبهایی روی می‏دهد و شاخ شیطان از آنجا طلوع می‏کند». صحیح بخاری، شماره7094.

و باید توجه داشت که: نجد در جهت شرق قرار دارد و کسانی که در مدینه هستند شرق آنان صحرا- یا جلگه عراق می‏شود.

امام خطابی رحمه الله چنانکه امام ابن حجر رحمه الله از او نقل می کند در خصوص این حدیث گوید: "نجد" در جانب مشرق است، و کسی که در شهر مدینه باشد، نجد را در مشرق شهر مدینه یعنی نواحی بادیه نشین عراق خواهد یافت"( فتح الباری (13/47)).

چنانکه در روایتی از سالم بن عبدالله بن عمر آمده است که گفت: «ای مردم عراق، شما در مورد گناه صغیره سوال می‏کنید و مرتکب گناه کبیره می‏شوید! از پدرم عبدالله بن عمر شنیدم که گفت: شنیدم که رسول خدا میفرماید: «فتنه از اینجا می‏آید» و با دست خود به سمت مشرق اشاره کردند «از جایی که شاخهای شیطان بر می‏آید». صحیح مسلم4/2229.

نکته ی جالب اینکه شیعه نیز با استناد به آن احادیث، این اتهام را به ام المومنین عایشه رضی الله عنها وارد می سازند، و مدعی شده اند که خانه ی عایشه رضی الله عنها مرکز فتنه بوده است!!

شیعه رافضی می‏گویند: رسول خدا به سخن برخاست و به سوی خانه عائشهاشاره کرد و فرمود: «فتنه آنجاست، شاخ شیطان از آنجا بیرون می‏آید» و عائشه را با این سخن مورد طعن قرار میدهند و اظهار می‏دارند که منظور رسول خدا این بوده که فتنه از خانه وی خارج می‏شود. این سخن گمراهگری و وارونه جلوه دادن واقعیتها و تدلیس عوام است که اطلاع و علمی‏نسبت بهاین امور ندارند، زیرا این رافضیان این سخن راوی را که گفته است: «فأشار نحو مسکن عائشه» (پس به طرف مسکن عائشه اشاره کرد) چنین تفسیر کردهاند کهاشارهایشان به خانه عائشه بوده است و با این اشاره بیان کردهاند که عائشه سبب این فتنه می‏باشد، اما باید گفت کهاین حدیث به هیج وجه بر این تفسیر دلالت ندارد و کسی که کمترین شناختی از مقاصد این کلام داشته باشد درمی‏یابد کهاین عبارت محتمل این معنا و مفهوم نیست، زیرا راوی گفته است: «أشار نحو مسکن عائشه» و نگفته است: «إلی جهة مسکن عائشه» و فرق میان این دو تعبیر روشن و آشکار است. این روایت که ذکر کردهاند بخاری آن را در باب فرض الخمس ذکر کرده است. این حدیث در صحیح مسلم و بخاری و دیگر کتب از طرق مختلف و با الفاظ گوناگون روایت و تخریج شده است و در برخی از نصوص آن، به سرزمینهای مد نظر این حدیث اشاره شده است و این اشاره دعوای شیعیان رافضی را ابطال می‏کند و دیگر نیازی به تکلف برای ابطال آن با چیزی دیگر باقی نمی‏گذارد.

 حال در زیر به برخی از روایات حدیث از طرق مختلف از ابن عمر اشاره می‏شود:

از لیث از نافع از ابن عمر روایت است که وی شنید که رسول خدا که رو به سمت شرق کرده بود و فرمود: «ألا إن الفتنةهاهنا من حیث یطلع قرن الشیطان». بخاری7093؛ صحیح مسلم، 2905.

از عبید بن عمر روایت است که گفت: نافع از ابن عمر به من روایت کرد که رسول خدا بر در خانه حفصه برخاست و با دست به طرف مشرق اشاره کرد و فرمود: «الفتنة من حیث یطلع قرن الشیطان». ایشان آن را دو یا سه بار بیان کرد. صحیح مسلم4/2229.

از سالم بن عبدالله از پدرش روایت است که رسول خدا در حالی که رو به سمت شرق کرده بود فرمود: «ها إن الفتنةهاهنا، ها إن الفتنةهاهنا، ها إن الفتنةهاهنا من حیث یطلع قرن الشیطان». صحیح مسلم.

یعنی:هان آگاه باشید که فتنه از این ناحیه است (رو به مشرق نمودند) از آنجا که شاخ شیطان طلوع می کند.

این روایات دلالت قطعی دارند که منظور رسول خدا از قول «الفتنة هاهنا» سرزمینهای شرق است، زیرا روایات بر این امر تصریح دارند. هم چنین در برخی از این روایات آن سرزمینها توصیف شده و برخی از قبائل تعیین شده‏اند. هم چنین بر بطلان مدعای شیعیان و برادران صوفیشان دلالت دارد که می‏گویند اشاره ایشان به طرف خانه عائشه بوده است. پس این قول آنان باطل و دیدگاهی ساقط است که کسی غیر از این افراد چنین چیزی را از آن نفهمیده و کسی غیر از آنان به آن قائل نشده است.

در حالیکه منظور از اشاره، اشاره به شخص خاصی و یا خانه ی فرد خاصی نبوده است، بلکه هدف اشاره کردن به سرزمینی در جهت مشرق مدینه است که همانا عراق می باشد، و ما دیدیم که در زمان صحابه مرکز آشوب و فتنه از کوفه و بصره برخواست، و بعدها هم محل تجمع روافضی گشت که و کسی که تاریخ را بررسی کرده باشد خواهد یافت که بیشتر فتنه ها از زمان صحابه تا عصر کنونی از عراق برخواسته است مانند قتل عثمان رضی الله عنه توسط مردم عراق و ظهور خوارج که در نزدیکی کوفه ی عراق بود، و تاریخ نیز شاهد است که در این مکان قتل حسین و اهل بیتش رضی الله عنهم و ظهور فرقه های باطل صورت گرفته است.

 و فرقه های شیعه و باطنیه و قدریه و جهمیه و معتزله همگی از عراق برخواسته اند.

و اکنون در عراق فرقه ای بنان یزیدیه وجود دارد که شیطان را مقدس می دانند و به فرقه ی شیطان پرست مشهورند .

والله تعالی اعلم

نظر دهید