الاعتصام
(سوال) آیا استفاده از انگشتر یاقوت به نیت ایجاد خوشی و شجاعت درست است ؟
(جواب) اگر کسی آنرا به نیت خوشی و شجاعت در دست کند، او مرتکب حرام شده و راهی را برای شرک بر خود باز کرده است.
زیرا هیچ شیئی نمی تواند به انسان سود و یا ضرری برساند، و در حقیقت به دست کردن انگشتر یاقوت یا امثال آن به نیت سرخوشی و یا شجاعت نوعی از استعمال تمیمه است و آن چیزی است که بر گردن می آویزند و چیزهای دیگر از قبیل تعویذ، مهره، استخوان یا مانند اینها که برای بدست آوردن منفعت و دفع نمودن ضرر و زیان به گردن می بندند و عرب در زمان جاهلیت بر گردن اولادهایشان می بستند تا به وسیله آن به گمان باطل خود از چشم زخم آنها را مصون دارند.
و یک مسلمان موحد از این خرافات بیزار و متنفر است و بجای دلخوش کردن به بند و آویز به خدا توکل دارد و عاقبت بخیری خود را از الله تعالی می خواهد و بس:
«وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ»(الزمر 38)
یعنی: و اگر از آنها بپرسى: «چه کسى آسمانها و زمین را آفریده؟» حتماً مى گویند:«خدا!» بگو: «آیا هیچ درباره معبودانى که غیر از خدا مى خوانید اندیشه مى کنید که اگر خدا زیانى براى من بخواهد، آیا آنها مى توانند گزند او را برطرف سازند؟! و یا اگر رحمتى براى من بخواهد، آیا آنها مى توانند جلو رحمت او را بگیرند؟!» بگو: «خدا مرا کافى است؛ و همه متوکّلان تنها بر او توکّل مى کنند!»
بنابراین استفاده از چنین اشیائی به نیت حصول خوشی و شجاعت یا هر مسئله ی دیگر برای شخص مسلمان جایز نیست.
از ابن مسعود رضی الله عنه روایت است: " سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول «إن الرقى والتمائم والتولة شرک»" ابن ماجه: کتاب الطب (3530):
«همانا تعویذ، تمائم و توله شرک اند».
و تمیمه چیزی است که بر بدن یا مکانی آویخته میشود تا به وسیله آن از چشم حفظ شوند.
«الرقی» همان چیزی است که طلسم یا تعویذ نامیده میشود.
« التِوله» همان چیزی است که آنرا درست میکنند به گمان اینکه زن را برای شوهر و شوهر را برای زنش دوست داشتنی میکند. (گمان می کنند بین زن و شوهری که از یکدیگر کراهت دارند حس دوستی برقرار میسازد).
و این اشیاء باعث می شوند تا فرد را به سوی غیر خدا سوق دهند و اندک اندک به دام شرکیات گرفتار آیند لذا از باب سد ذریعه نیز که باشد استفاده از این اشیاء و امثال آنها جایز نیست.
و حتی برخی از آن برای طلسم و سحر استفاده می کنند که در آن صورت تحریم آن شدت می یابد.
و کسی که بدان معتقد باشد کافر می شود.
والله اعلم