الاعتصام
عبادات باعث دوری انسان از کارهای حرام میشود، حتی اگر اسباب آن مهیا باشد:
{...كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ} [یوسف/24]
«...چنین [کردیم] تا بدی و فحشا را از او باز گردانیم؛ چرا که او از بندگان مخلص ما بود».
.........................................
منافقان در دوران پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ با وجود تعداد کمشان باعث عقب افتادن پیروزی مسلمانان بر یهودیان بودند. امروزه نیز پیروزی ما بیشتر به تاخیر خواهد افتاد، زیرا منافقان از خود یهودیان هم بیشترند.
.........................................
یوسف ـ علیه السلام ـ را میان بلای دین (فحشا) و بلای دنیا (زندان) مختار کردند؛ اما او چنین فرمود که:
{... رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ ...} [یوسف/33]
«... پروردگارا زندان برای من دوست داشتنیتر است از آنچه مرا به سوی آن میخوانند...»
زیرا سلامت دین مهمتر از سلامت دنیا است.
.........................................
از بهترین اعمال در شب قدر، تلاوت قرآن است؛ زیرا این شب به واسطهٔ قرآن فضیلت یافته و این به سبب نزول قرآن در آن است.
.........................................
بیش از همه کسانی به یاری یهودیان میشتابند که وجودشان به یهودیان وابسته است. منافقانِ نخست خطاب به یهودیان گفتند:
{...لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَكُمْ وَلَا نُطِيعُ فِيكُمْ أَحَدًا أَبَدًا وَإِن قُوتِلْتُمْ لَنَنصُرَنَّكُمْ ...} [حشر/11]
«...اگر اخراج شدید حتما با شما بیرون خواهیم آمد و علیه شما از هیچکس اطاعت نخواهیم کرد و اگر با شما بجنگند حتما شما را یاری خواهیم داد...».
.........................................
عبادت همهٔ شب از عشاء تا هنگام فجر، خلاف سنت است مگر در رمضان که سنت است هر کس توانایی آن را دارد، همهٔ شب را به عبادت زنده بدارد. تنها در رمضان خواب روز برای کسی که شب را به عبادت میگذارند، از خواب شب بهتر است.
.........................................
مسلمان چنان دوستدار شهادت است که یهودیان دوستدار سلامتند. زیرا زندگی واقعی مسلمان، چیزی است که در پیش است، و زندگی یهودیان همینی است که هست، به همین سبب به اسارت گرفتن آنان باعث شکستشان میشود ولی مسلمانان با مرگ نیز شکست نمیخورند.
.........................................
تراویح در دوران خلافت ابوبکر به سبب مشغولیت وی به جهاد با مرتدان، برگزار نشد، زیرا جهاد مهمتر بود. این عمر ـ رضی الله عنه ـ بود که مردم را به امامت ابی بن کعب یکجا نمود و جز در نیمهٔ دوم رمضان [در وتر آن] قنوت نخواند.
.........................................
اشکالی ندارد که نمازگزار ـ چه امام و چه منفرد ـ اگر قرآن را از حفظ نیست یا خواندن از روی قرآن باعث تدبّر بیشتر او میشود، در نماز مصحَف به دست گیرد، و این از ام المومنین عائشه و انس ـ رضی الله عنهما ـ ثابت است. زُهْری ـ رحمه الله ـ میگوید: «نیکان ما در رمضان از روی مصحف [در نماز] قرائت میکردند».
.........................................
یکی از بزرگترین نعمتهای خداوند این است که ضعیفان، بدون آنکه منت قدرتمندان بر سرشان باشد، به یاری خود بشتابند:
{وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ} [قصص/5]
«و میخواهیم که بر ضعیفان و ناتوانان منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم».
.........................................
از رسیدن اسلحه به اهل غزه جلوگیری میکنند، سپس آنان را سرزنش میکنند که چرا بدون اسلحه میجنگند! اما هر اسلحهای را میتوان گرفت جز سلاح ایمان که فقط عطا کنندهاش میتواند آن را از انسان پس بگیرد.
.........................................
خواستن پایداری از خداوند، بزرگتر از خواستن مغفرت است، زیرا ممکن است گذشتهٔ فرد مورد آمرزش قرار گیرد اما پایداری وی در آینده مشخص نباشد. در هر صورت هر دو دعا بسیار بزرگند اما مهم، پایان کار انسان است.