رفع الیدین در ترازوی قرآن و سنت (10)

الاعتصام

" دلالیل مدعیان ترک رفع الیدین و جواب آنها "

6- عن مطرف قال: « صلیت انا وعمران بن حصین صلاة خلف علی بن ابی طالب فکان اذا سجد کبر واذا رفع کبر وانهض من الرکعتین کبر فلما سلم اخذ عمران بیدی فقال لقد صلی بنا هذا صلاة محمد او قال لقد ذکرنی هذا صلاة محمد »‌  
یعنی : " مطرف می گوید: من و عمران بن حصین پشت سر علی بن ابی طالب نماز خواندیم هنگامی که به سجده می رفت و از سجده سرش را بلند می کرد تکبیر می گفت و همچنین زمانی که از رکعت دوم بلند می شد الله اکبر می گفت ، وقتی که علی  نماز را تمام کرد عمران دست مرا گرفت وگفت برای ما نماز رسول الله را خواند یا اینکه ما را به یاد نماز رسول الله انداخت )
جواب : اولا دراین روایت اصلا بحثی از رفع الیدین به میان نیامده پس این روایت به موضوع قبول یا رد رفع الیدین ارتباط ندارد . چرا می خواهید با اینگونه روایات و روایاتی که گذشت مردم را فریب دهید و آنها را به ترک سنت فرا بخوانید ؟ چرا ؟ دلیل شما چیست ؟ آیا به جز تعصب چیز دیگری می تواند باشد ؟ 
گر همین مکتب و همین ملا  ...  کار طفلان تمام خواهد شد 
دوما این یک قاعده است که از عدم بیان ، عدم وجود اثبات نمی شود . در این حدیث بحثی از روی به قبله ، قیام ، ذکر و قرائت در حین قیام ، رکوع و دیگر  اعمال نماز هم بیان نشده است ، پس آیا  می توان گفت این اعمال نباید در نماز انجام بگیرند ؟ اگر  از  عدم بیان رفع الیدین در این حدیث ،   می توان بر عدم رفع الیدین استدلال نمود پس ثبوت همه  این  اعمال  در نماز را که در این حدیث بیان نشدند چگونه به اثبات می رسانید؟

7- عن علی بن الحسین قال : « کان النبی یکبر فی الصلاة کلما خفض ورفع فلم تزل تلک  صلاته  حتی لقی الله تعالی »  
یعنی : از علی بن حسین روایت است که فرمودند : « نبی اکرم در هر نشستن و بلند شدن در نماز فقط الله اکبر می گفت و تا آخر عمر  همینطور نماز می خواند " از این معلوم  می شود که ایشان تا آخر عمر رفع الیدین نمی کردند. 
جواب : دراین حدیث هم از رفع الیدین بحثی به میان نیامده است در مورد قبل بیان نمودیم که از عدم ذکر عدم وجود اثبات نمی شود واین یک قاعده اصولی است ؛ و از حدیث معلوم می گردد که هنگام بلند شدن از رکوع فقط الله اکبر می گفت پس چرا شما هنگام برخاستن از رکوع سمع  الله لمن  حمده می  گوئید ؟ و با حدیث مخالفت  می کنید !اگر جوابتان این است که از احادیث دیگر گفتن آن ثابت است ، ما هم همین پاسخ را به شما می دهیم  ومی گوئیم رفع الیدین در احادیث زیادی موجود است .

8- عن عبدالله بن مسعود قال :« الااخبرکم بصلاة رسول الله قال فقام فرفع یدیه اول مرة ثم لم یعد» 
یعنی : " عبد الله بن مسعود فرمودند :« آیا شما را از روش نماز رسول الله با خبر نسازم ؟ هنگامیکه برای نماز بلند می شد فقط هنگام تکبیر تحریمه رفع الیدین می کرد و در جای دیگر از نماز رفع الیدین نمی کرد "
جواب :  درباره این حدیث امام بیهقی میگوید:   «لم یثبت عندی حدیث بن مسعود»  
یعنی : " نزد من  حدیث بن مسعود ثابت نیست "
ابوداود می گوید : « هذا حدیث مختصر من حدیث طویل و لیس هو بصحیح علی هذا اللفظ » 
یعنی : " این حدیث مختصری از یک حدیث طولانی است و با این الفاظ صحیح نمی باشد .) 
قال احمد وشیخه یحیی بن آدم « هو ضعیف »  ( امام احمد واستادش یحیی بن آدم می گویند : « این حدیث ضعیف می باشد » 
امام بخاری هم این حدیث را ضعیف دانسته اند. 
ابن ابی حاتم هم گوید : « هذا خطا » 


والله تعالی اعلم

نظر دهید