الاعتصام
" ائمه اربعه , مجتهدین و اثبات رفع الیدین "
" مکحول استاد امام ابوحنیفه رحمه الله "
عکرمه بن عمار می فرماید :« رایت القاسم ، مکحول و عبدالله بن دینار وسالم یرفعون ایدیهم اذا
استقبل احدهم الصلاة وعند الرکوع و ... »
عکرمه بن عمار رحمه الله می فرماید : " قاسم ، مکحول (استاد امام ابوحنیفه ) و عبدالله بن دینار و سالم را دیدم که هنگام شروع نماز و رفتن به رکوع رفع الیدین می کردند ..."
امام شافعی رحمه الله می گوید : « فهذا نقول فنامر کل مصل اماماً وماموماً او منفرداً ، رجلاً او امرأ ةً ان یرفع یدیه اذا افتتح الصلاة واذا کبر للرکوع واذا رفع رأسه من الرکوع »
یعنی : " مذهب ما این است ، ما به هر نماز گذار ، امام باشد یا مقتدی، تنها باشد (یا با جماعت ) مرد باشد یا زن، در هنگام شروع نماز و هنگام رفتن به رکوع و بلند شدن از آن، اورا به انجام دادن رفع الیدین امر می کنیم .
امام احمد بن حنبل رحمة الله علیه ، مذهب ایشان مثل روز روشن و واضح است که اهل حرمین رفع الیدین می کردند .
" امام مالک رحمه الله "
امام مالک رحمه الله نیز هنگام شروع نماز و هنگام به رکوع رفتن و بلند شدن از رکوع رفع الیدین می کردند
امام زهری و حسن بصری رحمهما الله می فرمایند : «اذا کبر احدکم للصلاة فلیرفع یدیه حین یکبر للرکوع وحین یرفع راسه من الرکوع ولایفعل ذلک فی السجود»
یعنی : " هنگامی که یکی از شما برای خواندن نماز بلند شد باید دستهایش را هنگام به رکوع رفتن و بلند شدن از آن بلند کند ولی هنگام سجده این کار را نکند "
شیخ عبدالقادر گیلانی رحمه الله می فرماید : « رفع الیدین عند الافتتاح والرکوع والرفع منه »
یعنی : " دستها هنگام شروع نماز و به رکوع رفتن و بلند شدن از آن باید بلند شود).
شاه ولی الله محدث دهلوی رحمه الله می گوید: « رفع الیدین مسئله اختلافی بین اهل مدینه و اهل کوفه است ؛ اهل کوفه رفع الیدین نمی کردند ولی اهل مدینه رفع الیدین می کردند » ودر ادامه سخن خود می گوید : « والذی یرفع احب الی ممن لا یرفع فان احادیث الرفع اکثر واثبت » (آنهاییکه رفع الیدین می کنند نزد من عزیز تر و محبوبترند از کسانیکه رفع الیدین نمی کنند ؛ زیرا احادیث رفع الیدین بیشتر و صحیح ترند ) .
مولانا عبدالحی لکهنوی حنفی رحمه الله می گوید : « ثبت الرفع عند الرکوع والرفع منه عن رسول الله وکثیر من اصحابه بالطرق القویة والاخبار الصحیحه » (رفع الیدین در هنگام به رکوع رفتن و بلند شدن از رسول الله و یارانش با سند قوی و احادیث صحیح ثابت است ) . و همچنین می فرمایند: « ان ثبوته عن النبی اکثروارجح واما دعوی نسخه فلیست بمبرهن علیها بمایشفی العلیل ویروی الغلیل »
" برای ثبوت رفع الیدین ازنبی اکرم روایات زیادی وجود دارد اما کسانیکه ادعای منسوخ شدن آن را می کنند هیچگونه دلیل قطعی و مطمئنی ندارند " .
والله تعالی اعلم