رفع الیدین در ترازوی قرآن و سنت (1)

الاعتصام

نماز رکنی از ارکان دین اسلام است و نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آن را مرز بین کفر و ایمان قرار داده است، کسی که نماز را به جا بیاورد و در انجام آن هیچگونه کوتاهی نکند مستحق ثواب و پاداش می شود و هر اندازه نماز  شخص بیشتر با روش نماز رسول الله صلی الله علیه وسلم مشابهت داشته باشد، ثواب و اجر بیشتری شامل حال وی   می شود ؛ به عبارت دیگر معیار اجر و پاداش ، مطابقت نماز فرد با روش نماز رسول الله صلی الله علیه وسلم  می باشد. رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید : « صَلوا کما رأیتمونی اُصلی » ( نماز بخوانید همانگونه که مرا دیدید نماز خواندم) . رفع الیدین درنماز از سنت های ثابت نبی اکرم صلی الله علیه وسلم می باشد، اما اکثر مردم به استهزاء و تمسخر نسبت به آن می پردازند و برای توجیه عمل خویش به بیان موضوعات پوچ وبی اساس روی می آورند و بعضی نیز بدلیل عدم اطلاع وآگاهی نسبت به آن، آن را صحیح نمی دانند و دسته ی دیگر نیز علمای کرام هستند که برای سخنان خود ادله و دلیل دارند که ان شاءالله در این مقاله به پاسخ نسبت به آنها نیز خواهیم پرداخت . برای مثال عوام می گویند: مردم در آغاز اسلام در بغلشان بت می گذاشتند بنابراین مردم دستور به رفع الیدین داده شدند تا اینکه  بتها از بغلشان بیفتند ، یا سنت نبوی را به پراندن مگس ویا به حرکت دم اسب های سرکش تشبیه می کنند ، واین گونه به سنت نبوی توهین می کنند . و علمای کرام می گویند این عمل، در ابتدای اسلام انجام می گرفته ولی بعدها منسوخ گردیده است و سایر مسائلی که بدان استناد می کنند که در این مقاله ان شاءالله به توضیح آنها پرداخته خواهد شد. 

نماز رکنی از ارکان دین اسلام می باشد و بر هرفرد مسلمان لازم است که روش نماز خواندن را یاد بگیرد و این ممکن نیست مگر با رجوع به سنت و روش نماز نبی اکرم صلی الله علیه وسلم .
برای مورد قبول واقع شدن اعمال در پیشگاه الله متعال دو شرط وجود دارد 1- اخلاص : یعنی اینکه آن عمل فقط برای الله انجام بگیرد و در آن عمل کسی شریک باری تعالی قرار داده نشود .  2- اتباع رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : یعنی اینکه آن عمل مطابق روش عمل رسول الله انجام بگیرد ، و اگر چنانچه عملی این دو ویژگی را نداشته باشد مورد قبول الله متعال قرار نمی گیرد و نماز به عنوان یکی از عبادات باید این دو شرط را داشته باشد در غیر اینصورت نماز صحیح نیست . 


رفع الیدین در نماز از سنت های ثابت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وسلم می باشد و عمل به آن موجب اجر و ثواب الهی می شود تا جائیکه بعضی از علماء قائل به وجوب آن هستند بنا بر فرموده رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم که می فرمایند : « صلوا کمارایتمونی اصلی » .

و همانطور که مستحضر هستید اهل سنت و جماعت،اصول  و فروع دین را از قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم اخذ می کنند.و قول و گفته ی احدی بجز قول الله و رسولش معتبر نیست و حکم شریعت را ندارد.حال آن اقوال از یک صحابی باشد یا امامان اربعه همانند ابوحنیفه و مالک و شافعی و احمد رحمهم الله و یا عالم دیگری غیر از آنها باشد.بنابراین ابتدا ملاک و معیار احکام شرعی مهم هستند که کتاب الله و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم هستند. 

بعد از آن هرکسی که ادعایی یا فتوایی داشته باشد،آن ادعا و فتوا قابل قبول نیست تا زمانیکه برای فتوای خود از کتاب و سنت دلیل داشته باشد.بنابراین اقوال فقها حجت نیستند حال ابن حزم باشد یا ابن تیمیه یا ابوحنیفه و آلبانی یا غیر آنها. ( که درود و رحمت خداوند بر همه ی علمای کرام باد )


" مراتب کتب حدیث " 
شاه ولی الله دهلوی یکی از علمای پیرو منهج قران و سنت در کتاب حجه الله البالغه می گوید :« کتب حدیث بر چهار طبقه تقسیم می شوند ، طبقه اول عبارتند از : صحیح امام بخاری و صحیح امام مسلم وموطاء امام مالک و در طبقه دوم ترمذی ، نسائی ، ابو داود و مسند امام احمد » قرار دارند . بعد از آن طبقه  سوم و چهارم را ذکر می کند ومی گوید :« برای اثبات یک مسئله دینی به احادیث کتب اول و دوم استناد می شود ، و کتب طبقه سوم و چهارم به عنوان شواهد مطرح می شوند ، زیرا گروههای باطل و اهل بدعت به کتب طبقه سوم و چهارم استناد می کنند » درادامه می گوید طبقه  پنجمی از کتب حدیث وجود دارد که اکثر صوفیان دلایل خود را از کتب  این طبقه بیان می کنند ، و این طبقه ، از طبقات معتبر کتب حدیث به شمار نمی آید . 


" احادیث رفع الیدین "
بعد از بیان طبقات کتب حدیث باید دید که احادیث مربوط به یک مسئله در کدام طبقه از کتب حدیث بیان گردیدند . مثلا مسئله رفع الیدین  به عنوان یک مسئله دینی باید بررسی شود که در کدام طبقه از طبقات کتب حدیث بیان شده است که ان شاءالله این موضوع در پست بعدی به صورت کامل شرح داده خواهد شد .


والله اعلم

نظر دهید