تنوع در عبادات و یکی از حکمت های آن [الشیخ العلاّمة العثیمین رحمه الله]

الاعتصام

قال الشیخ العلاّمة العثیمین رحمه الله:

" إذا تأملنا العبادات: الصلاة، والزکاة، والصوم، والحج، وجدنا أن بعضها بدنی محض، وبعضها مالی محض، وبعضها مرکب، حتى یتبین الشحیح من الجواد، فربما یهون على بعض الناس أن یصلی ألف رکعة ولا یبذل درهماً، وربما یهون على بعض الناس أن یبذل ألف درهم ولا یصلی رکعة واحدة، فجاءت الشریعة بالتقسیم والتنویع حتى یعرف من یمتثل تعبداً لله، ومن یمتثل تبعاً لهواه ".

..........................................

علامه ابن عثیمین رحمه الله میگوید:

وقتی که در عبادات تامل کنیم: نماز و زکات و روزه و حج، میبینیم که بعضی از آنها عبادات بدنی محض و بعضی هم عبادات مالی محض و بعضی نیز مرکب از هر دو هستند تا بخیل از بخشنده تبیین شود. چه بسا بر بعضی از مردم آسان باشد که هزار رکعت نماز بخوانند ولی یک درهم ندهند و چه بسا عده ای حاضر باشند هزار درهم بدهند ولی رکعتی نماز نخوانند. پس شریعت با تقسیم و نوع بندی آمده تا مشخص شود که چه کسی بخاطر تعبد امتثال امر خدا میکند ، و چه کسی امر خدا را بخاطر تبعیت از هوای نفسانی انجام میدهد.

 

(کتاب الصیام من الشرح الممتع)

نظر دهید