شروط ذبح شرعی بر مبنای منهج قران و سنت (12)

الاعتصام

- ذبح در راه الله و خیرات دادن گوشت آن به شکرانه ی ساخت خانه و منزل جدید و ...
بطور خلاصه، اگر حیوانی که ذبح میشود برای خداوند و لله ذبح شود، در اینصورت اشکالی ندارد که بعنوان شکر به ازای اتمام کاری مانند حج، بناء ساختمان، قبولی، و غیره این ذبح را انجام دهد، و گوشت آنرا بعنوان شکر خداوند از اتمام نعمت صدقه داد، زیرا صدقه دادن سبب دفع بلا از انسان میشود، چه صدقه پول باشد و چه اشیاء مانند ذبیحه و غیره، ولی اگر لله نباشد ملعون میشود، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: "لعن الله من ذبح لغیر الله" (روایت مسلم)، یعنی: "کسی که برای غیر از خداوند ذبح کند ملعون است".
 
و در مورد ذبیحه برای عروس و یا کسی که از سفر حج برگشته و یا غیره، اگر در پیش قدم این اشخاص گوسفندی را ذبح میکنند و یا در عروسی گاهی کله گوسفند را از بدن آن فاصله قرار میدهند و داماد از بین سر و بدن رد میشود، و از این قبیل عادات و تقالید، این مسائل پایه و اساسی در دین ندارد، و اگر این ذبیحه بخاطر عروس و داماد و یا حاجی باشد و لله نباشد شرک بشمار میرود، و شخص ملعون میشود، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: 
 
"لعن الله من ذبح لغیر الله" (روایت مسلم)
یعنی: "کسی که برای غیر از خداوند ذبح کند ملعون است".
 
فقط هنگام عروسی سنت است که حیوانی مانند گوسفند را در جایی دیگر (نه در پیش قدم عروس) ذبح کنند و از آن غذا بسازند و مردم را دعوت کنند و آنرا بعنوان دعوتی عروسی (که به آن ولیمه میگویند) به آنها تقدیم کنند، و پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: 
 
"أَوْلِم و لو بشاة"(متفق علیه) 
«ولیمه بده اگرچه گوسفندی باشد».
 
و باید افراد صالح اعم از فقیر و ثروتمند را به ولیمه دعوت کند، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه و سلم که فرمودند: 
 
"لا تصاحب إلا مؤمنا، ولایأکل طعامک إلا تقی" (صحیح – ابن ماجة 7341)
یعنی: "تنها با مؤمن دوستی کن و کسی بجز انسان متقی از غذای شما نخورد". 
 
و فرمودند: 
 
"شر الطعام طعام الولیمة، یمنعها من یأتیها، و یدعی إلیها من یأباها، و من لم یجب الدعوة فقد عصی الله و رسوله" (متفق علیه)
یعنی: "بدترین غذا، غذای ولیمه‌ای است که فقرای نیازمند از آن منع و ثروتمندان بی‌نیاز به آن دعوت شوند، وکسی که دعوت ولیمه را اجابت نکند به راستی نافرمانی خدا و رسول او را کرده است".
 
- انواع ذبیحه فرض
ذبیحه فرض: ذبیحه فرض 6 نوع هستند:
 
1- جزاء یا کیفر صید و شکار، و آنست که اگر کسی در وقت احرام شکار کند بر او واجب‌ است‌ که از شتر، یا گاو، یا گوسفند بعنوان کیفر آن کشتار ذبح کند .
 
2- جزاء نذر واجب: اگر کسی بر خودش نذر کرد که مثلا اگر در انجام کاری موفقیت حاصل کند به ازای آن موفقیت چارپایانی را ذبح کند، بر او واجب میشود که به نذرش وفا کند و ذبح را لله انجام دهد.
 
3-  ذبیحه کفارة: مانند کفاره کسی که مرتکب محظورات احرام شود مانند گرفتن ناخن، کندن یا تراشیدن یا کوتاه کردن مو، خداوند میفرماید: 
 
" فَمَن کَانَ مِنکُم مَرِیضاً أو بِهِ أذی مِن رَأسِهِ فَفِدیةٌ مِن صِیامٍ أو صَدَقَةٍ أو نُسُکٍ" (بقره : 196)
یعنی: «و اگر کسی از شما بیمار شد یا ناراحتی در سر داشت (به سبب زخم یا سردرد و بیماری‌های دیگر و ناچار شد موی سرش را بتراشد باید که) فدیه بدهد از قبیل (سه روز) روزه یا صدقه و یا حیوان (که باید ذبح شود و در میان فقراء تقسیم شود)».
 
4- ذبیحه حج تمتع: اگر کسی حج تمتع بجای آورد، بر او واجب ات که ذبیحه بدهد زیرا ابتدا عمره کرده، و سپس از زیر احرام بیرون آمده و سپس شروع به حج کرده است.
 
5- ذبیحه حج قِران: اگر کسی حج قِران بجای آورد، بر او واجب است که ذبیحه  بدهد.
 
6- هدی محاصره و هدی حیوانی است از شتر , گاو یا گوسفند که به خانه کعبه اهدا می شود تا قربة الی الله در مکه ذبح شود و گوشت آن بین فقرا و مساکین تقسیم گردد .
 
و من الله توفیق
تقبل الله منا و منکم
 
والله تعالی اعلم

 

نظر دهید