" رمضان و احکام آن " (25)
171- پرداخت زکات فطریه بعد از نماز عید جایز نیست .
بدلیل حدیث ابن عباس رضی الله عنه : «پیامبر صلی الله علیه وسلم زکات فطر را به عنوان پاککننده روزهدار از سخنان بیهوده و دشنام و بعنوان رزق و خوراکی برای مساکین واجب کرده است، پس هر کس قبل از نماز (عید) آن را بپردازد، آن قبول است و هر کس بعد از نماز عید آن را بدهد صدقهای همچون (سایر) صدقات است. (به عنوان زکات فطر محسوب نمیشود)».ابوداو د (1594).
مگر آنکه فرد برای تاخیر خود عذر داشته باشد، مثلا به صورت ناگهانی خبر آمدن عید بیاید، و برای شخص ممکن نباشد که قبل از نماز عید زکات دهد، یا آنکه انسان در بیابان باشد و طعامی نزد او نباشد ( که بعنوان زکات فطر بدهد)، در این حالت است که تاخیر در پرداخت زکات فطریه تا بعد از نماز عید ایرادی ندارد.
" (فقه السنة للنساء، ص 323) "
172- اگر فطریه به صورت اختیاری و یا عمدا بعد از نماز عید پرداخت شود مرتکب گناه شده است و باید توبه کند، زیرا تاخیر در پرداخت زکات حرام است. ابن رسلانگفته است: باتفاق این تاخیر حرام است، چون تاخیر زکاتگناه است و فطریه نیز زکات است، پس همانگونه که تاخیر نماز واجب از وقت آنگناه و حرام است، تاخیر فطریه از روز عید نیز حرام وگناه است.
("نیل الأوطار" (4/218)).
173- اگر پرداخت فطریه بدون عذر به تاخیر افتاد، شخص ضمن توبه، باید مقدار زکات را به فقرا پرداخت کند زیرا فقها متفق هستند که بعد از اینکه زکات فطریه واجب گردید با تاخیر انداختن به بعد از نماز عید ( حتی بدون عذر) پرداخت ساقط نمیگردد، بلکه بصورت دین و وام در ذمه شخصیکه بر وی واجب شده است، باقی میماند تا زمانیکه آن را پرداختکند ولو اینکه درآخر عمرش باشد.
"اللجنة الدائمة للإفتاء" (9/386)
174- دادن زکات فطر نوزادی که بعد از غروب شب عید متولد می شود واجب نیست.
" منهاج الطالبین امام نووی رحمة الله علیه "
175- اهدای خون در رمضان سبب باطل شدن روزه می گردد مگر برای بیماری که در شرایط فوق العاده خطرناکی قرار گرفته باشد و نتواند تا بعد از غروب دوام بیاورد، در این صورت اگر پزشکان تشخیص بدهند که خون این روزه دار برایش مفید است و مشکل را بر طرف می سازد جایز است که خونش را به او اهدا نماید.
اهدا کننده باید پس از اهدای خون خوردنیهای مقوی مصرف کند تا انرژی از دست رفته اش به او باز گردد. ناگفته نماند که قضای این روزه بر او لازم است.
176- دو نوع آمپول وجود دارد: نوعی از آن ها انسان را از آب و خوراک بی نیاز می سازد و هدف از آن تغذیه و احساس نکردن گرسنگی است، این نوع آمپول روزه را باطل می کند، بنابراین هر چیزی که به نوعی کار تغذیه را انجام بدهد شکننده ی روزه محسوب می شود. قسم دیگری از آمپول ها کار تغذیه را انجام نمی دهند و انسان را از آب و خوراک بی نیاز نمی سازند، این آمپول ها روزه را باطل نمی کنند، چون نصوص شرعی شامل آن ها نمی شود، نه به اعتبار الفاظ و نه به اعتبار معانی.
" شیخ ابن عثیمین- فتاوای روزه. ص(58) جمع و ترتیب: محمد مسند."
177- تزریق خون به بدن روزه دار، باعث باطل شدن روزه است، زیرا خون نهایت غذا با طعام و شراب است.
"مجالس شهر رمضان" ص 70 .
بر این اساس، با توجه به اینکه تزریق خون به بدن بیمار، در حکم تزریق آمپول مغذی است، لذا باعث باطل شدن روزه می گردد.
178- بر طبق قول جمهور علما اگر زن به اختیار خود جماع نمود، او نیز باید کفاره دهد ولی اگر بدون اختیار بود فقط قضای یک روز را بجا می آورد.
179- اگر کسی از روی فراموشی چیزی را بخورد یا بنوشد (روزه او باطل نمیشود و) نه قضای روزه بر او لازم است و نه کفاره .
180- خارج شدن خود به خودی خون مانند خارج شدن خون از بینی که غیر عمدی باشد یا خارج شدن خون بوسیله کشیدن دندان و مانند آن روزه را باطل نمی کند.
همچنین خارج کردن مقداری خون توسط پزشک جهت آزمایش روزه را باطل نمی کند. اما اگر شخص دچار ضعف شود، چنانچه آن ضعف دوام داشته باشد و همچنین علاوه بر دوام ضعف، باعث ضربه زدن به سلامتی وی گردد می تواند روزه اش را بخورد وگرنه باید تا وقت افطار صبر نماید.
والله اعلم