68- نیش عقرب و مار سبب باطل شدن روزه نمی گردد زیرا نیش زدگی عمدی نیست بلکه امری ناخواسته است، درحالیکه تمامی مواردی که موجب باطل شدن روزه می شوند زمانی موثر هستند که روزه دار مختار باشد (و با اختیار خود آن موارد نقض روزه را انجام دهد) اما نیش خوردن از مار و عقرب با اختیار انسان روی نمی دهد مانند کسی که مگسی وارد دهانش می شود و او بی اختیار آنرا می بلعد! که با این روزه اش باطل نمی شود.
69- تزریق آمپول پوستی و عضلی موجب باطل شدن روزه نمی شود، و اصل بر اینست که: روزه صحیح است مگر آنکه دلیلی برای باطل شدن آن وجود داشته باشد، و این تزریق نه در حکم خوردن است و نه نوشیدن، و نه در معنای آنهاست .
70- استعمال پماد یا کرم (مرهم) جهت درمان بواسیر اثری بر روزه ندارد.
"فتاوى اللجنة الدائمة – المجموعة الثانیة" (9/211)
71- ایرادی ندارد که انسان (روزه دار) از پماد جهت مرطوب کردن لبها و بینی استفاده کند، و یا آنکه بوسیله آب آنرا تر کند، و یا توسط تکه پارچه ای و یا شبیه آن (لب را مرطوب و تر کند)، اما باید مواظب باشد تا از این چیزی که جهت زدودن خشکی و زبری (لب) استفاده می کند داخل جوفش (حلقش) نشود، البته اگر بدون قصد و عمد مقداری از آن وارد (حلق) شود ایرادی ندارد، همانگونه با آب مضمضه می کند ولی بدون قصد اندکی آب وارد حلقش می شود که بخاطر این روزه اش باطل نمی شود».
"فتاوى ابن عثیمین" (19/224) .
72-کشیدن سیگار روزه را باطل می کند زیرا مشروط نشده که حتما آنچه که موجب باطل شدن روزه است نوشیدنی یا مغذی باشد بلکه هرآنچه که عمدا به شکم برسد روزه را باطل می کند و آن چیز بعنوان خوردنی یا نوشیدنی درنظر گرفته می شود .
"مجموع فتاوى ابن عثیمین" فتاوى الصیام (203، 204) .
73- هرگاه روزه دار احساس طعم خون در حلقش کند، این احساس ضرری به روزه اش وارد نمی کند ولو آنکه آنرا ببلعد . و همانند این مسئله در مورد بلغم و خلط سینه و نیز هرآنچه که در حلق عارض می شود است.
مگر آنکه به داخل دهان برسد و سپس او آنرا ببلعد که در اینحالت بعضی از علما فرموده اند روزه باطل می شود، و باز دسته ای دیگر از علما گفته اند باطل نمی شود اما انسان مسلمان باید آنها را به بیرون دفع کند و شایسته انسان مسلمان نیست که خون یا بلغم و ... را بخورد و این مساله از باب تقوی نیز بهتر است .
"فتاوى الشیخ ابن عثیمین" (19/356).
74- نشستن در روز رمضان در محیط کار نزد وسائلی که دود یا بخار می کنند ایرادی ندارد، اما نباید عمداً قصد کند که این دود یا غبار را استنشاق کند، ولی اگر بدون قصد و اراده داخل جوف (شکم یا حلق) وی شود، ایرادی ندارد، و به روزه اش ضرری وارد نمی کند.
"مجموع فتاوى ابن عثیمین" فتاوى الصیام (281).
والله تعالی اعلم