الاعتصام
(سوال) آیا رفتن به خانقاها و شرکت در مراسم آنها صحیح است ؟ دلیل بدعت بودن این اعمال چیست ؟
(جواب) هر عبادتی که دلیل نقلی صحیح بر صحت آن وجود ندارد نوآوری وبدعت در دین بشمار می رود وفاعل آن گذشته از اینکه هیچ اجری ندارد بلکه برایش گناه نوشته می شود همانگونه که در قرآن آمده است :
" قل هل ننبئکم باالأخسرین أعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیوة الدنیا وهم یحسبون أنهم یحسنون صنعا "
بگو آیا شما را خبر ندهم به زیانبارترین اعمال؟ کسانیکه سعی وتلاششان در دنیا پوچ شده است در حالیکه خود گمان می برند کارهای نیکو انجام می دهند
وهمچنین فرموده ی رسول الله صلی الله علیه حدیثی که بخاری ومسلم رحمهما الله آنرا روایت کرده اند که مادر مومنان عایشه صدیقه گفتند رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است :
" من أحدث فی امرنا هذا ما لیس منه فهو رد "
یعنی : " کسی که عبادتی را دین قرار دهد که ما به آن دستور نداده ایم پس آن عمل مردود وباطل می باشد "
وحدیث دیگری که مسلم رحمه الله آنرا روایت کرده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند :
" من عمل عملا لیس علیه أمرنا فهو رد "
هر کس عملی را در دین به وجود آورد که ما دستور آن را صادر نکرده باشیم پس آن عمل مردود می باشد .
پس از ذکر این دلایل این نتیجه را می گیریم که هر عبادت ویا عملی که پیامبر اسلام آنرا انجام نداده ویا نگفته وتایید نکرده باشد بدعت ونو آوری در دین بشمار می رود
واگر شخصی مرتکب بدعت ویا نوآوری در دین بشود گذشته از اینکه هیچ اجری ندارد بلکه به همان اندازه برایش گناه نوشته خواهد شد زیرامانند اینست که اعتقاد دارد پیامبر اسلام دین را کامل نکرده ویا جای اضافه کردن در دین نیز وجود دارد
پس با این وضعیت باید با بدعت ونوآوری در دین مبارزه کرد حتی اگر یک کلمه ی ویا یک امر به ظاهر پیش وپا افتاده باشد زیرا همین بدعت امروز فردا دین می شود همانگونه که خیلی از مذاهب به آن مبتلا شده اند
به عنوان مثال :
شخصی در حضور عبدالله بن عمر رضی الله عنهما عطسه کرد و گفت : " الحمدلله والصلاة والسلام علی رسول الله " در حالیکه سنت است شخص فقط " الحمد لله " را بگوید اما این شخص بنابه اعتقاد خود اینگونه گفت و عبدالله بن عمر رضی الله عنه او را از این کار بازداشت . آن شخص گفت : درود فرستادن بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که چیز بدی نیست اما ابن عمر رضی الله عنهما در پاسخ به او گفت : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فقط به ما آموخته است که بگوییم " الحمدلله " نه چیز دیگری .
وامثال این موارد از صحابه واهل بیت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به وفور یافت می شود که به همین مقدار اکتفا می کنیم
2- اما اینکه شما فرموده اید دلایل بدعت بودن آنرا ذکر کنیم :
اولا : اگر کسی اعتقاد داشت فعلی عبادت است ، باید دلایل عبادت بودن آن را ذکر کند وعبادت نبودن یک فعل نیاز به دلیل ندارد.
ثانیا : عدم صدور هر عبادتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و یا از یکی از افراد قرون فاضله که همان 3 قرن اول بودن بدعت ونوآوری در دین بشمار می رود .
در اینجا لازم به تذکر است که همانطور که پیامبر صلى الله علیه وسلم فرموده است خداوند باب توبه را بر شخص بدعتگذار منع کرده است تا اینکه بدعتش را ترک کند.
پس تحذیر شدیدى بر شخص بدعتى آمده است.
والله تعالی اعلم