آیا خداوند کائنات و هستی را بخاطر وجود پیامبر صلی الله علیه وسلم خلق کرده؟

الاعتصام

(سوال) آیا خداوند کائنات و هستی را بخاطر وجود پیامبر صلی الله علیه وسلم خلق کرده؟

(جواب) خیر , حدیثی که می گوید :
«لولاک لما خلقت الأفلاک »

 یعنی: اگر تو نبودی افلاک را نمی آفریدم.

این حدیث کاملا دروغ و باطل است: (سلسلة الأحادیث الضعیفة و الموضوعة شماره حدیث 282.‏)

امام شوکانی در "الفوائد المجموعة فی الأحادیث الموضوعة" (ص 326 ) آنرا موضوع دانسته و گفته: الصغانی نیز آنرا موضوع دانسته است.

و إمام سیوطی در کتاب خود؛" اللآلیء المصنوعة فی الأحادیث الموضوعة 1 / 272" نیز آنرا موضوع دانسته اند.

از سویی حدیث موضوع فوق در تضاد با قرآن است چنانکه خداوند عزوجل میفرماید :

«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات  56 )

یعنی: جن و انسان را جز برای عبادت خویش یافریدم.

و نیز می فرماید:

«اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا»(طلاق 12)

یعنی: خداوند همان کسى است که هفت آسمان را آفرید، و از زمین نیز همانند آنها را؛ فرمان او در میان آنها پیوسته فرود مى‏آید تا بدانید خداوند بر هر چیز تواناست و اینکه علم او به همه چیز احاطه دارد.

هرچند برتری ظرفیت وجودی پیامبر صلی الله علیه وسلم به عنوان نزدیک ترین فرد به خداوند متعال موید به آیه ای از قرآن کریم است که می فرماید:

«وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَىٰ ﴿7﴾ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ ﴿8﴾ فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَىٰ»(نجم،7-9)

یعنی جایگاه پیامبر اسلام در افق بلندی است نزدیک تر آمد تا فاصله او به اندازه دو کمان یا کمتر شد.

و این گفته ها غلو و اغراق گوییهایی است در متاسفانه بین مسلمانان شیوع یافته، مانند حدیث موضوع و جعلی دیگری:

و حدیث «کنتُ أوّل النبین فی الخلق و آخرهم فی البعث»

یعنی: اوّلین پیامبری هستم که آفریده شده و آخرین پیامبر مبعوث هستم (کتاب الفوائد المجموعه شوکانی ص326).

و حدیث: « لقد خلقت الدنیا و أهلها لأعرفهم کرامتک علی و منزلتک عندی، و لولاک یا محمّد ما خلقت الدّنیا »

یعنی: دنیا و اهل آن را خلق کردم تا بزرگواری و مقام تو را نزد خود به آنها معرفی کنم.

(‏تنزیه الشریعة المرفوعة عن الأحادیث الضعیفة و الموضوعة ص325.‏)

و درهمین مرجع  ص 337 آمده که می گوید: « خلقنی الله من نوری و خلق أبا بکر من نوری».

یعنی: خدا مرا از نور خود آفرید، و ابوبکر را ازنور من آفرید.

امور دیگری هست که با دروغ و بهتان به پیامبر خدا نسبت داده شده، و مخالف حقیقتی است که در دست ماست، از جمله در (ص 209) آمده است: «جهنّم به خاطر حضور رسول خدا صلی الله علیه وسلم  لرزید و در مدتی که ایشان جهت مشاهده‌ی آن حضور داشتند بدون کیفر و مجازات مکث کرد »

 این صریحا با قرآن مخالف است که می فرماید:

«إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِی عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ * لَا یُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَهُمْ فِیهِ مُبْلِسُونَ»(زخرف: 75).

یعنی: مجرمان در عذاب دوزخ جاودانه مى‏مانند.عذابشان کاسته نمی‌گردد و سبک نمی‌شود، و آنان در میان عذاب، اندوهناک و نومید و خاموش می‌مانند.

به هر حال فضیلت و شان پیامبر بزرگ اسلام در حدی است که از کسی پوشیده نیست ونیازی به جعل حدیث و روایات کذب نیست و معمولا این عادت صوفیه ی گمراه است که برای هر امری به احادیث دروغ استناد می کنند تا فریاد رسی خود را از پیامبران و اولیا توجیه کنند.

 
والله اعلم

نظر دهید