اگر زنی سه بار طلاق داده شود باید با مرد دیگری جماع کند تا دوباره برای همسر اولش حلال شود ؟!! نکاح محلل چیست ؟

الاعتصام

(سوال) آیا این درست است که می گویند اگر زنی سه بار طلاق داده شود باید با مرد دیگری جماع کند تا دوباره برای همسر اولش حلال شود ؟!! آیا اهل سنت این نوع نکاح ( نکاح محلل ) را جایز می دانند ؟!

(جواب) خیر این عمل به شدت حرام است و این عمل با روشی که در قران توضیح داده شده است زمین تا آسمان تفاوت دارد . دقت کنید که بعضی از مردم جاهل بعد از آنکه زنی را سه طلاقه دادند، آنگاه که پشیمان شدند و می بینند که دیگر شریعت برای بازگرداندن زن شرایطی را قرار داده، از یک روش حرام استفاده می کنند، آنها قبلا برنامه ریزی می کنند و زن مطلقه را به یک مرد پیشنهاد می دهند تا او با آن زن ازدواج کند و شبی را با وی همبستر شود، آنگاه مرد دوم باید او را طلاق دهد، تا بدین ترتیب در عرض چند روز مشکل را بقول خود حل کنند، این روش را نکاح محلل گویند که شریعت بشدت آنرا حرام می داند، چنانکه صراحتا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: «لعن الله المحلل والمحلل له». ترمذی

‌یعنی: لعنت خداوند بر محلل و کسی‌که برای او محلل‌ گرفته می‌شود یعنی شوهر اولی‌ .
(أبوداود واحمد والنسائی والترمذی وابن ماجه)

از عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:

(ألا أخبرکم بالتیس المستعار؟ قالوا : بلی یا رسول الله، قال : هو المحلل، لعن الله المحلل و المحلل له) [صحیح ابن ماجه 1572] وحسنه الألبانی فی صحیح سنن بن ماجة

«آیا شما را از بز نر به کرایه گرفته شده خبردار کنم؟ گفتند بله ای رسول الله، فرمود : او محلل است، خداوند محلل و محلل‌له را لعنت کرده است».

تفاوت این روش (محلل) با آنچه که خدای متعال در سوره (بقره / 230) بیان کرده در اینست که:

در نکاح محلل(روش حرام) ، مردی که زنش را سه طلاقه داده بدنبال راه چاره و بازگرداندن زنش است و لذا از قبل برنامه ریزی کرده و با مرد دیگری قرار می گذارند!! (قصد تحلیل دارد) که این صد در صد حرام است .

اما در روشی که قرآن بیان کرده همه چیز با اختیار زن و مرد دوم و بصورت طبیعی انجام می شود، یعنی مرد اول نقشی ندارد و قبلا با هیچکس قول و قراری نگذاشته، بلکه زن مطلقه پس از سپری کردن عده با هر مردی که خواست ازدواج می کند و بعدها ممکن است سالها کنار هم زندگی کنند ولی بعدا بنا به دلایلی زن طلاق داده شود یا شوهر دومش بمیرد، آنگاه اگر همسر اول زن، تمایل داشت شرعا برایش جایز است که با آن زن ازدواج کند.

پس در این روش همه چیز روال عادی خود را طی می کند، اما در نکاح محلل همه چیز برنامه ریزی شده است، و این نشانگر نوعی فساد و بی غیرتی است..

و همانطور که گفته شد، نکاح محلل حرام است و تمامی علمای مذاهب اسلامی این نکاح را حرام و باطل دانسته اند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم صراحتا فرمودند:

«لعن الله المحلل والمحلل له». ترمذی

‌یعنی: لعنت خداوند بر محلل و کسی‌که برای او محلل‌ گرفته می‌شود یعنی شوهر اولی‌ .

و شیخ الاسلام ابن تیمیه‌ می فرماید: «دین خدا پاک‌تر و برتر از آن است‌که زنی را بر مردی حرام‌کند، وآنگاه مردم بیایند و مرد دیگری را همچون فحلی به عاریه‌گیرند و زن را دراختیار او قرار دهند، مردی‌که آنان‌، در حقیقت نمی‌خواهند، زن را به عقد ازدواج او درآورند و وی را به دامادی خود بپذیرند و او با آن زن زندگی را بعنوان شوهر تا آخرعمر با وی بسر برد، بلکه تنها منظور ایشان از این‌ کار این است‌،‌که چنین مردی بر آن زن بجهد و با او همبستر شود، و بدینوسیله آن زن برای شوهر نخستین حلال‌ گردد!! این را جز زنا نمی‌توان نام نهاد، همانگونه‌که اصحاب پیغمبر آن را چنین نام نهاده‌اند. راستی چگونه یک عمل حرام موجب حلال شدن چیز دیگری می‌شود؟ چگونه چیزی‌ که خود آلوده است‌، موجب پاکی چیز دیگری‌، می‌شود، و چیزی‌ که خود نجس و ناپاک است چیز دیگری را پاک می‌کند؟

ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش‌؟.

برکسی که خداوند، اسلام و نور ایمان را، در قلبش جای داده باشد، پوشیده نیست‌ که این عمل تحلیل‌، از زشت‌ترین زشتیهاست‌، ‌که هیچ عاقلی آن را بخود روا نمی‌بیند، تا چه رسد به شریعت انبیاء بویژه شریعت بزرگترین و برترین انبیاء‌ که عالی‌ترین شریعت است‌«. (منبع: فقه السنة سید سابق)

بنابراین وقتی‌که زنی‌، سه طلاقه شده است زمانی برای شوهراول حلال است‌، که او را مجددا بعقد نکاح خود درآورد، ‌که شروط زیر تحقق پذیرد:

1- باید ازدواج دوم از نظر شرعی ازدواج صحیح باشد.

2- ‌این ازدواج دوم باید با رغبت طرفین صورت ‌گرفته باشد.

3- ‌پس ازعقد باید عمل جماع بصورت حقیقی و کامل صورت ‌گرفته باشد.

4- ‌بعدها اگر شوهر دوم بنا به دلایلی شرعی همسرش را طلاق دهد و همسر نیز عده طلاق خود را بگذراند برای همسر اولش حلال می شود .

و در تمامی این مراحل، نباید قصد تحلیل درکار باشد، یعنی نباید دو مرد با هم از قبل برنامه ریزی کنند تا برای یافتن راه چاره، زن مطلقه را برای مرد اول حلال کنند بدینصورت که زن مطلقه برای یک یا چند روز با مرد دوم همبستر شود و بعدا زن را طلاق دهد و مرد اول بتواند زن سابقش را نزد خود بازگرداند، که در اینصورت این امر منجر به تحلیل (نکاح محلل) می شود که حرام است و لعن خداوند بر طبق حدیث پیامبر - علیه الصلاة و السلام - شامل حال آنها ( همسر اولی و فرد محلل ) خواهد شد .

و بر طبق این حدیث، تمامی علمای مذاهب اهل سنت صراحتا این روش تحلیل را حرام دانسته اند، و صراحتا نکاح موقت یا متعه را نیز حرام دانسته اند .


والله تعالی اعلم

نظر دهید