حکم استفاده و آویزان نمودن طلاهایی که بر روی آنها تصویر حک شده است چیست ؟

الاعتصام

(سوال) حکم استفاده و آویزان نمودن طلاهایی که بر روی آنها تصویر حک شده است چیست ؟

(جواب) جایز نیست طلاهایی که مشتمل بر تصویر ذوات الارواح مانند انسان و حیوان هستند را پوشید و آنها را بر گردن آویزان نمود و یا خرید و فروش کرد.

از هیئت دائمی افتاء سوال شد: آیا جایز است طلایی را که بر شکل تصویر مانند تصویر حیوان است خرید، و همچنین فروش سکه های طلایی که نصف تصویر انسان بر آن منقش است؟

جواب دادند: «خرید و فروش تصویر ذوات الارواح حرام است، زیرا از پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت شده که فرمودند: « إن الله ورسوله حرم بیع الخمر والمیتة والخنزیر والأصنام » یعنی: همانا خدا و رسولش خرید و فروش شراب و مردار و خوک و بتها را حرام کرده اند. متفق علیه؛

بعد از ذکر دیگر دلایل تحریم تصویر ادامه می دهند – و برای اینکه نصوص زیاد دیگری در تحریم تصویر و استعمال تصاویر ذوات الارواح وارد شده اند.

البته این (حکم) به نسبت چیزی است که بر شکل و صورت ذی روح باشد، اما آنچه که بر روی آن جزئی از تصویر ذوات الارواح (حک یا نقش شده) است حال چه سکه ی طلا باشد یا نقره یا اسکناس و یا آنکه پارچه باشد یا ابزار دیگری، (حکم آن بدینگونه است که) :

اگر چنانچه استعمال و انتشار آن بین مردم برای این بود تا بر روی دیوار و امثال آن – که در آن به تصویر اهانت نمی شد- آویزان شود، در اینصورت معامله آن حرام است، زیرا (نگه داشتن آن شیء منقش) در این حالت مشمول ادله ی تحریم تصویر و استعمال تصاویر ذوات الارواح خواهند شد.

اما آنچه که بر روی آن تصویری (حک یا منقش) باشد ولی مورد بی احترامی و تحقیر قرار می گیرد؛ مانند ابزاری که توسط آن چیزی را قطع می کنند یا قالیچه ای که لگدمال می شود (بر روی آن راه می روند) یا بالشی که به آن تکیه داده می شود و همانند آنها؛ (خرید و فروش و نگهداری آنها) جایز است، زیرا در صحیحین از عایشه رضی الله عنها روایت شده که او پرده ای را که در آن تصاویری منقش بود نصب کرده بود، رسول خدا صلی الله علیه وسلم داخل منزل شدند و آن پرده را پایین آورد، عایشه گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم پرده را برید و از آن دو بالش ساخت و بر آنها تکیه داد. و در روایت امام احمد آمده : پیامبر صلی الله علیه وسلم پرده را برید و دو بالش از آن ساخت، و او را دیدم که بر یکی از آنها تکیه کرده بود درحالیکه بر آن تصویر بود..».

وبالله التوفیق وصلى الله على نبینا محمد وآله وصحبه وسلم"انتهى .

"فتاوى اللجنة الدائمة" (13/73) .

الشیخ عبد العزیز بن عبد الله بن باز ... الشیخ عبد الرزاق عفیفی ... الشیخ عبد الله بن غدیان ... الشیخ عبد الله بن قعود .

و همینطور لباس، و روسری، و پیراهن، که هیچکدام از آنها (چنانکه دارای تصویر باشند) جایز نیست پوشیده شوند، بلکه واجب است تا سر آن تصاویر را نابود و محو کرد، یعنی هرگاه سر تصویر پاک شد در اینصورت پوشیدن آن حرام نیست، پس مهم آنست که سر تصویر را پاک کرد، یعنی هرگاه سر تصویر توسط شیئی پاک یا محو شود بگونه ایکه سر آن باقی نماند بلکه مخفی شود در اینصورت دیگر حرام نیست، و فرقی نمی کند که این امر در طلا باشد یا نقره یا پیراهن یا هر جامه دیگری که زن و مرد مسلمان می پوشد؛ و دلیل این حکم هم این فرموده رسول خدا صلی الله علیه وسلم است که فرمود: « لا تدع صورة إلا طمستها» یعنی هیچ تصویری را باقی مگذار مگر آنکه آنرا پاک کرده باشی؛ روایت مسلم (969)..».

 

"فتاوى نور على الدرب"

والله اعلم

نظر دهید