الاعتصام
(سوال) آیا مرد میتواند شرط بچه دار نشدن را برای ازدواج بگذارد؟ آیا این ازدواج صحیح است؟
(جواب) اگر این زن و مرد با هم ازدواج کنند، نکاح آنها صحیح است اما آن شرط پذیرفتنی نیست و زن نباید آنرا قبول نماید، و اگر ازدواج کردند نباید به این شرط وفا نمود، زیرا یکی از اهداف اصلی و اساسی از ازدواج؛ تداوم نسل بشری است که شریعت اسلام بر روی آن تاکید کرده است، برای همین است که پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز به مردها توصیه می کند که:
«تزوجوا الودود الولود فإنی مکماثر بکم الأمم». [الإرواء 1784].
یعنی: «با زنان محبتگر و بچهزا ازدواج کنید؛ چون من در میان امتها به کثرت شما افتخار میکنم».
و بر همین اساس جلوگیری و پیش گیری از بارداری که همیشگی باشد یعنی جلوگیری دائمی از حامله شدن شرعاً جایز نیست.
دقت نمایید اگر عقد با شرطی همراه باشد ودرضمن آن شرطیگفته شود، این شرط بصورتهای زیرخواهد بود :
یا از مقتضیات عقد است، یا با عقد منافات دارد، یا شرط بگونهای است که به سود زن است، یا شرطی است که شریعت ازآن نهیکرده است، اینها هریک حالات و احکام خاصی دارند که بشرح زیر خلاصه میشوند:
شروطیکه وفا بدان واجب نیست:
شروطی را شرط کند که وفا بدانها واجب نیست، اگرچه عقد صحیح است. این شروط عبارتند از شروطی که با مقتضای عقد منافات دارند. مانند اینکه شرط کندکه نفقه و هزینه زن را نپردازد و یا با او همبستر نشود، یا اینکه شرط کند که مهریه نداشته باشد یا اینکه ازانزال جلوگیری کند، یا اینکه شرط کند که زن نفقه و هزینه زندگی مرد را بپردازد یا چیزی را به او عطا کند، یا اینکه شرط کند در هفته تنها یک شب نزد او باشد یا اینکه شرط کند، که تنها روز پیش او باشد نه شب.
همه این شروط و امثال آن باطل و فاسد هستند، چون با اصل عقد نکاح منافات دارند و حقوقی را ساقط میکنند که با عقد واجب میگردند و پیش از آنکه عقد، منعقد شود، او این حقوق را ساقط میکند. پس این شروط صحیح نیستند، .. ولی خود عقد نکاح در ذات خود صحیح است .
بنابراین این زن و مرد می توانند با همدیگر ازدواج کنند و ازدواج آنها صحیح است، اما وفای به این شرط واجب نیست و حتی نباید برای همیشه به آن عمل شود، یعنی نباید آن زوج برای همیشه خود را از داشتن فرزند محروم نمایند، زیرا شرعا جایز نیست که از بچه دار شدن برای همیشه جلوگیری شود، ولی می توانند مدتی از زندگی خود پیشگیری نمایند و ایرادی ندارد.
و زنی که چنین مردی به خواستگاری او می آید، مختار است که یا با وی ازدواج نکند و او را رد نماید و یا آنکه با او ازدواج کند اما نباید برای همیشه و تا دوره یائسگی زن (میانسالی زن) پیشگیری کند، چرا که اگر تا این دوره پیشگیری نماید دیگر حامله نخواهد شد.
والله اعلم