الاعتصام
سنتهاي اذان
چنانچه امام ابن قیم در کتاب زاد المعاد ذکر نموده است مجموعه پنج تا هستند:
1- شنونده اذان مانند مؤذن بگوید، مگر در «حَيَّ عَلَى الصَّلاةِ، وَحَيَّ عَلَى الفَلاَحِ»، که باید بگوید: «لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إلاَّ بِاللهِ». (رواه البخاری ومسلم).
نتیجه این سنت این است که: بهشت برین برایت حاصل میشود. چنانکه در حدیث صحیح مسلم آمده است.
2- شنونده اذان (بعد از ختم آن) بگوید: «وَأَنَا أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، رَضِيْتُ بِاللهِ رَباًّ، وَبِمُحَمَّدٍ رَسُوْلاً، وَبِالإِسْلاَمِ دِيْناً». «و من نیز گواهی میدهم نیست معبودی بحق بجز خدای یکتا و همانا محمد فرستاده خدا است و به پروردگاری خداوند و به دین اسلام و پیامبری محمد راضی شدم».
نتیجه این سنت این است که: گناهان آمرزیده میشود چنانکه در همان حدیث مذکور است.
3- بعد از تمام شدن اذان و جواب دادن، بر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم درود بفرست، و کاملترین آن درود ابراهیمی است.
دلیل آن فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است که می فرماید: «هر گاه صدای مؤذن را شنیدید پس مانند مؤذن بگوئید، سپس بر من درود بفرستید، زیرا هر کس که بر من یک درود بفرستند، خداوند بر او ده درود میفرستد». (رواه مسلم).
معنای درود خداوند بر بنده: خداوند او را در ملای اعلی (نزد فرشتگان) بخوبی یاد میکند.
درود ابراهیمی چنین است: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ». (رواه البخاری).
4- بعد از درود چنین بگوید: «اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ، وَالصَّلاَةِ القَائِمَةِ، آتِ مُحَمَّداً الْوَسِيْلَةَ وَالْفَضِيْلَةَ، وَابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوْداً الَّذِيْ وَعَدْتَهُ». «الهی، ای صاحب این دعوت کامل و نمازی که بر پا میشود به محمد وسیله و فضلیت عطا بفرما، و آن مقام نیکوئی که به او وعده دادهای به او بده». (رواه البخاری).
فایده این دعا: کسی که این دعا را بخواند شفاعت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم برایش روا میگردد.
5- بعد از آن برای خودش دعا بکند، و از فضل و کرم الله متعال طلب نماید زیرا که دعایش استجاب میشود. بدلیل فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم: «همچنان که مؤذنها میگویند بگو، پس هر گاه تمام کردی از الله سؤال کن که به تو داده میشود». (رواه أبو داود وحسنه الحافظ ابن حجر وصححه ابن حبان).
مجموع سنت هایی که فرد مسلمان هنگام شنیدن اذان انجام دهد (25) سنت میباشد.
سنتهاي اقامه
چنانکه هیئت فتوی (اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء) فتوی داده است همان چهار سنت ذکر شده اول را انجام دهد.
بنابراین مجموع سنتهای که شخص مسلمان هنگام اقامه و نماز بجا میآورد (20) سنت میباشد.
نکته:
سنت است که شنونده اقامه همچنانکه که اقامهکننده میگوید، بگوید، بجز در حَيَّ عَلَى الصَّلاةِ، وَحَيَّ عَلَى الفَلاَحِ که باید «لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إلاَّ بِاللهِ» بگوید.
هنگامی که مؤذن: (قد قامت الصلاة) میگوید، او نیز همچنان بگوید، و (أقامها الله وأدامها) را نگوید زیرا که حدیث وارد شده ضعیف است.
(هیئت فتوی). «اللجنة الدائمة للبحوث والإفتاء».