الاعتصام
گوشت دانشگاهها
اگر گوشتی که در دانشگاه ها می آورند به صورت شرعی ذبح نشده باشد و قواعد شرعی در هنگام ذبح رعایت نشده باشد آن گوشت خوردنش حرام است
3217
گوشت های مجهول الحالی که از کشورهای اهل کتاب وارد می شوند
اگر گوشتهايى كه از كشورهاى اهل كتاب وارد شوند مجهول الحال باشند يعنى معلوم نشود كه آيا ذبح شرعى انجام گرفته يا نه، در اينصورت خوردن و خريد و فروش آنها حلال ميباشد زيرا در اصل خوردن ذبائح اهل كتاب در قرآن حلال گردانيده شده، خداوند ميفرمايد: "وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الکِتَابَ حَلٌّ لَکُم" (المائده: 5)، يعنى: "و خوراک اهل کتاب براي شما حلال است"، در صحيح بخاري آمده است كه ابن عباس گفت: "خوراك آنها يعني : ذبح شده آنها" (صحيح بخارى : 636/9)، و اگر اسم خداوند نيز هنگام ذبح كردنشان نبرده باشند باز هم حلال ميباشد، زيرا همانطور كه در صحيح بخارى وارد شده است، عايشه رضي الله عنها از پيامبر صلى الله عليه و سلم سؤال كرد كه: "إن قوما يأتوننا باللحم لا ندري أذكر اسم الله عليه أم لا؟" فقال: "سموا عليه أنتم وكلوه" (صحيح بخارى)، يعنى: "بعضى مردم گوشتهايى را ميآورند و نميدانيم آيا نام خدا (هنگام ذبح) بر آنها خوانده شده است يا نه؟"، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "شما نام خدا را ببريد و بخُريد"، و پيامبر صلى الله عليه و سلم گوشتى كه يك زن يهودى در خيبر به او هديه داد از آن خورد و سؤال نكرد كه چطور و چه كسى آنرا ذبح كرده است، و همچنين يك يهودى پيامبر صلى الله عليه و سلم را در مدينه دعوت به غذايش كرد و از آن خورد، و در غذايش يك نوع چربى حيوان ديده ميشد، و از او چيزى نپرسيد كه آيا آن حيوان درست ذبح شده است يا نه، بنابراين اگر گوشتها و يا مرغهاى يخ زده از كشورهاى اهل كتاب وارد شوند اصلش اين است كه حلال هستند و نبايد سؤال كنيم كه چطور ذبح شده اند و آيا هنگام ذبح ذكر خداوند كرده اند يا نه، و دليلش نيز علاوه بر آنچه كه ذكر شد اينست كه در حديث عايشه رضي الله عنها كه در صحيح بخارى آمده، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود: "شما بسم الله بگوييد و بخُوريد" و نفرمود كه در آن مورد تحقيق كنند كه چطور و چه كسى آنرا ذبح كرده است، بنابراين نبايد در دل مردم در غذاهايشان شك انداخت زيرا اگر شك وارد دلهايشان شود حيران خواهند شد، يعنى يا اينكه آن غذا را ميخورند ولى دلهايشان قانع نيست و ناراضى هستند، و يا اينكه اهميت نميدهند و ميگويند ما آنها را ميخوريم چه حلال باشد و چه حرام، و هر چه در بازار پيدا شود آنرا ميخوريم ! بنابراين بدون مستند شرعى نبايد در دل مسلمانها شك انداخت، و براى همين پيامبر صلى الله عليه و سلم به آنهايى كه در مورد گوشتهايى كه به آنها ميرسيد مي فرمود: "شما بسم الله بگوييد و بخُوريد".
ولى از آنجاييكه امروزه بسيارى از کشورهاي اهل كتاب حيوان را ذبح شرعى نميكنند و آنها را با شوك الكتريكى، تير تفنگ، خفه كردن و غيره ميكُشند، لذا از باب احتياط و ورع بهتر است كه گوشتهايى كه معلوم و معروف هستند كه ذبح شرعى شده اند را جايگزين گوشتهاى وارده از كشورهاى اهل كتاب كنند، و دست از آن گوشتهاى شبهه دار بكَشند و آنها را نخورند، البته نه بخاطر اينكه حرام است، زيرا همانطور كه بيان شد گوشتهاى اهل كتاب و يا آنهايى كه مجهول الحال هستند و از كشورهاى اهل كتاب وارد ميشوند مباح ميباشند، ولى از باب احتياط بهتر است بجاى آن گوشتها، از گوشتهايى استفاده كنند كه در داخل خود كشور مسلمان ذبح شده اند و يا از كشورهاى مسلمان وارد شده اند، از آنجاييكه پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: "من اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه" (متفق عليه)، يعنى: "كسى كه از شبهات دورى كند دينش و شرفش را (از عيب و نقص) حفظ كرده است"، وهمچنين فرموده است: "دع ما يريبك إلي ما لا يريبك" (حديث صحيح روايت ترمذى)، يعنى: "ترک کن آنچه را که ترا به شک مي اندازد و چنگ زن به چيزي که ترا به شک نمي اندازد"، بنابراين وقتي نفس خود را يافتي که در چيزي شک دارد ترک آن چيز بهتر است.
853
خوردن خصيه هاي گوسفند اگر مثل کباب بخته شود و بعد خورده شود ايا حلال است يا حرام ؟
خصيه و يا بيضه حيوان حلال گوشت حكم گوشت آنرا دارد، يعنى:
1- اگر بيضه از حيوان حلال گوشت زنده قطع شده باشد حرام است زيرا حكم ميته را دارد، همانطور كه اگر مثلا ساق و يا يك قطعه گوشت حيوان حلال گوشت رنده از بدنش قطع شده باشد حرام است، زيرا حكم ميته را دارد، بدليل قول پيامبر صلى الله عليه و سلم كه فرمودند: "ما قطع من البهيمة و هي حية فهو ميتة" (صحيح - روايت اما حمد و ابوداوود و ترمذي)، يعنى: "هر آنچه از حيوان (حلال گوشت) قطع شده باشد در حاليكه آن حيوان زنده باشد ميته بشمار ميرود (يعنى حرام است)"
2- اگر حيوان حلال گوشت بصورت شرعى ذبح نشده باشد، همانطور كه گوشتش حرام است بيضه اش نيز حرام است.
3- اگر حيوان حلال گوشت بصورت شرعى ذبح شده باشد، همانطور كه گوشتش حلال است بيضه اش نيز حلال است، ولى بعضى از علماء آنرا بعلت اينكه نفس بشر آنرا مستقبح ميداند فقط مكروه دانسته اند، زيلعي در كتابش "تبيين الحقائق" بيان كرده است كه: بيضه ها، غده ها، مثانة، صفراى گوسفند مكروه است زيرا نفس بشر آنرا خبيث و كريه ميداند"، ولى همانطور كه بيان شد حرام نيست و خوردنش حلال است.
734
خوردن گوشت خرگوش
خوردن گوشت خرگوش حلال است، و نيازى به تجويز پزشك نيست، بدليل روايتى كه از محمد بن صفوان وارد شده است كه گفت:
" اصطدت أرنبين فذبحتهما بمروة فسألت رسول الله صلي الله عليه وسلم عنهما فأمرني بأكلهما " (صحيح سنن ابو داود – الباني)
" دو خرگوش شكار كردم و آنها را در مروة ذبح كردم، سپس از رسول الله صلى الله عليه و سلم حكمش را پرسيدم، بس مرا امر فرمود كه انها را بخورم " (يعنى در خوردنش اشكالى نيست).
ولى چنانچه پزشك به خوردن گوشت حرام تجويز كند، مثلا خوردن گوشت مار، و يا به آشاميدن اشياء حرام تجويز كند، مانند نوشيدن اندكى مسكرات مانند شراب، جائز نيست كه از اين نسخه استفاده كرد، زيرا خداوند متعال شفاء امراض را در اشياء حرام قرار نداده است، همانطور كه از پيامبر صلى الله عليه و سلم در مورد تجويز دوا از شراب سؤال شد، در پاسخ فرمود: " إنه ليس بدواء ولكنه داء " (روايت مسلم)، يعنى: " بدرستيكه آن دواء نيست، بلكه درد و مرض است ".
633
گوشت کبوتر , گنجشک , اسب و ملخ
گوشت كبوتر و گنجشك و اسب و همچنين ملخ حلال هستند
453
در يک ذبيحه خوردن کدام چيز هايش حرام ميباشد؟
هر حيوان حلال گوشت هر گاه طبق شريعت اسلامى ذبح شود همه چيزش حلال است حتى بيضه هاى ذبيحه، زيرا هيچ دليلى بر حرام بودن آنها وجود ندارد، ولى برخى از علماء خوردن بيضه را مكروه ميدانند، ولى حرام نيست.
348
والله تعالی اعلم