سیری در اقوال سلف (5)

مدیریت سایت

نصیحتی زیبا از بکر بن عبدالله المزنی رحمة الله علیه

قال بكر بن عبد الله المزني رحمه الله:

يا بن آدم ! ، إذا أردت أن تعلم قدر ما أنعم الله عليك فغمض عينيك !

ای فرزند آدم؛ اگر می‌خواهی قدر نعمت‌های الله را بدانی چشم‌هایت را ببند!

 

سخنی از صالحین

یکی از صالحین می گوید:

بهترین دوست کسی است که یاداورنمازباشدوشمارابه یادالله متعال اندازد
وموجب کثرت ایمانتان گردد!

 

عاقبت به خیری در سنت است

معتمر می گوید:

با حالتی شکسته و ناراحت نزد پدرم رفتم. پرسید: تر را چه شده که چنین ناراحتی ؟ پاسخ دادم: یکی از دوستان فوت شده. پرسید: آیا بر سنت، فوت شده ؟ پاسخ دادم: بلی عرض کرد: پس بر او غم مخور

((اللالکائی 1/66))

 

ضرر پیشوایان اهل بدعت بر امت اسلامی

قال شيخ الاسلام ابن تيمية رحمة الله علیه:

وأئمة أهل البدع أضر على الأمة من أهل الذنوب، ولهذا أمر النبي صلى الله عليه وسلم بقتل الخوارج، ونهى عن قتال الولاة الظلمة

(المجموع الفتاوی 7/284)

و پيشوايان اهل بدعت ضررشان بر اين امت از اهل گناه (فسق و فجور) بيشتر است، به همين دليل رسول الله صلی الله عليه وآله وسلم به قتل (و پيکار با) خوارج امر نموده و از جنگ با حکام ظالم (و فاسق) تحذير و نهی فرموده اند.
 

 

دعایی زیبا از یکی از بزرگان

اللهم اشغلني بما خلقتني له ..
ولا تشغلني بما خلقته لي ..
...............................................
یا الله به چیزی که برایش خلق شده ام مشغولم فرما(عبادت)
نه به چیزی که برایم خلق شده.(مال دنیا)

 

پیامد عدم پذیرش حق

قال الإمام ابن القيم
رحمه الله تعالى :
من عُرض عليه حقٌ فرده فلم يقبله، عُوقب بفساد قلبه وعقله ورأيه .
مفتاح دار السعادة: [١/١٦٠] .

..................................................

امام ابن قيم الجوزية -رحمه الله-:
کسی که حقیقت بر او عرضه شود، لیکن قبولش ننماید، (از جانب الله متعال) به فساد قلب، عقل و رای (دیدگاه) عقوبت داده می شود.

 

پرهیز از مناظره با انسان جاهل

شیخ محمد امان جامی رحمه الله:


درخواست دلیل از شخص جاهل تلف کردن وقت است، از امام شافعی روایت است - اگر روایتش صحیح باشد - ایشان می گوید: با هیچ عالمی مناظره نکردم مگر آن که بر او پیروز شدم و با هیچ جاهلی مناظره نکردم مگر آن که او بر من پیروز شد» چون وقتی شحص جاهل را با دلیل ساکت کنی او دلیل نمی آورد بلکه زبان به فحش و ناسزا باز می کند و دست به چوب می شود و این دلیل عجز و ناتوانی وی، و عملی ناپسند است ... و این چیزی است که از پیروان صوفی ها مشاهده می شود، هنگامی که از آوردن دلیل برای اثبات اعتقادشان عاجز می شوند می گویند: اینها اولیاء را دوست ندارند، اینها دشمنان اولیاء هستند، اینها دشمن پیامبران هستند،دین و ملت جدید آورده اند. اینها همه نشان ناتوانی در ارائه ی دلیل است.
((شرح القواعد الأربعة ص 52))

 

سعادت و شقاوت

علامه عبدالرحمن سعدی رحمة الله می گویند:

در بسیاری موارد در کلام الله سبحانه و تعالی بین نماز و زکات جمع شده است ( در کنار یکدیگر آمده اند )، چرا که نماز تضمین کننده اخلاص برای معبود است و زکات و نفقه نیز تضمین کننده احسان نسبت به بندگان الله سبحانه و تعالی می باشد. پس سعادت بنده با اخلاص نسبت به معبود و تلاش بنده برای نفع رساندن به خلق بیان می شود. همانگونه که شقاوت نیز بر عدم وجود این دو پایه استوار است.

(تفسیر السعدی ١/١٠)

 

نمونه ای از همت والای زنان امت اسلام

مريم بنت عبدالقادر - رحمها الله - ( قرن 6 هجری ) بعد از نسخه برداری از کتاب "الصحاح" جوهری -رحمه الله- (در صفحه آخر) می نویسد:
خواهش می کنم اگر کسی در متن کتاب خطایی دید، اشتباهم را ببخشد ( یعنی: دعای مغفرت برایم کند ) چون من در حالی این کتاب را می نوشتم که با دست چپم گهواره فرزندم را تکان می دادم.

شرح الورقات -ابن الفركاح (ت: سارة الهاجري)
بغداد مدينة السلام -طه الراوي ص:100

نظر دهید