سیری در اقوال سلف (3)

الاعتصام

پیامد مخالفت با اوامر الله متعال

امام ابن قيم رحمه الله مي فرمايد:

تمامي بلاها و شرهايي كه در دنيا و آخرت گريبان گير فرد مي شود, سبب و علّت آن گناهان و مخالفت با اوامر اللّه سبحانه و تعالي است.

المدراج ج١ص٤٥٧

 

ابتدا یاد بگیرید که اسلام چیست

امام ناصرالدین آلبانی رحمة الله علیه می گویند:

کسانی که خواهان برپایی دولتی مسلمان هستند، اگر به او بگویی: آیا دوست داری همانگونه نماز بخوانی که رسول الله صلی الله علیه و سلم خوانده است؟، ممکن است در جوابت بگوید که این ها مسائل فرعی هستند، این از مسائل مهم نیست، چیزی که الان برای ما اهمیت دارد برپایی دولتی مسلمان است، بسیار خوب، آیا می توانی همانگونه حج را به جای بیاوری که رسول الله صلی الله علیه و سلم انجام داده و در سنت های خویش به آن امر نموده است؟، هیچ جوابی نمی شنوی، هیچ جوابی جز این که: ما می خواهیم دولتی مسلمان برپا کنیم، ای جماعت (ابتدا یاد بگیریدکه) اسلام چیست؟

سلسة الهدی و النور 489

 

سفینة النجات

امام مالک رحمه الله فرمودند:

سنت رسول الله صل الله علیه واله وسلم بمانند کشتی نوح است که هر کس سوار ان شد (پیروی کرد) نجات می یابد و هر کس سوار نشد و تخلف کرد (از سنت پیروی نکرد )غرق میشود .
( ذم الکلام واهله (۱/۸۱) )

 

مهم رضایت الله است

قال محمد بن إدريس الشافعی :

إنَّك لا تقدر أن ترضي الناس كلهم ، فأصلح ما بينك وبين الله ، ثم لا تبال بالناس

(توالي التأسيس 136)

محمد بن ادریس شافعی – رحمه الله – می گوید:

تو نمی توانی همه مردم را راضی نگه بداری، پس بین خود وپروردگارت را اصلاح کن و به مردم اعتنایی نکن.

 

حق ملاک افراد است نه افراد ملاک حق

علامه الباني رحمة الله عليه می فرمايد:
اي مسلمان تلاش كن تا كه اسلامت را از كتاب الله و سنت پيامبرت بشناسی و هيچگاه مگو فلانی گفته است؛ زيرا حق بوسيله اشخاص شناخته نمی شود بلكه اشخاص هستند كه بوسيله حق ماهيتشان مشخص مي شود.
سلسله صحيحه ١/١٣٩

 

دفاع از سنت

قــال الإمــام مقبــل بــن هــادي الوادعــي – رحمــه الله -:

وليــس لدينــا وقــت للمدافعــة عــن أنفسنــا ، لكــن عــن السنــة لــو تعاضضنــا بالضــروس فــلا نتــرك أحــدا يتكلــم فــي سنــة رســول الله صلــى الله عليــه وعلــى آلــه وسلــم
فنحــن فــداء للسنّــة وأعراضنــا فــداء للسنــة .

المصــدر : [ نصائــح وفضائــح – للشيــخ مقبــل – صـ 154 ] .

امام مقبل بن هادی الوادعی رحمه الله می گوید:
ما وقتی برای دفاع از خود نداریم، اما برای دفاع از سنت چرا ! حتی اگر درندگان ما را به دندان بگیرند، کسی را که در سنت طعنه میزند رها نخواهیم کرد.

ما و آبرویمان فدای سنت هستیم...

 

اهل حديث

سفيان الثوري رحمه الله مي فرمايد:

ملائكه نگهبانان آسمان و اهل حديث نگهبانان زمين هستند.

سير اعلام النبلاء 7/274

 

احمق ترین مردم

امام ابن قیم جوزی رحمه الله علیه می فرماید:

احمق‌ترین مردم کسی است که در پایان عمر، در حالی که به منزل (مرگ)نزدیک شده، راه را گم کند!

 

عاقل کیست ؟

سفیان بن عیینه از عمرو بن العاص نقل می کند که:

عاقل کسی نیست که خیر و شر را بشناسد، بلکه عاقل کسی است که از میان دو شر بهترین و خیر ترین آن ها را انتخاب کنید.

المجالسة وجواهر العلم ج3 ص59

 

دوری از عبادت الله بدون علم

عمر بن عبدالعزیز رحمه الله برای اهل مدینه نوشت:

«هرکس خدا را بدون علم عبادت کند، آنچه را که فاسد می‌کند بیشتر است از آنچه اصلاح می‌کند».

 

معنای زهد و پرهیزگاری

ﻗﺎﻝ ﺷﻴﺦ ﺍﻹﺳﻼﻡ ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﺔ: " ﺍﻟﺰﻫﺪ ﺗﺮﻙ ﻣﺎ ﻻ ﻳﻨﻔﻊ ﻓﻲ ﺍﻵﺧﺮﺓ، ﻭﺍﻟﻮﺭﻉ ﺗﺮﻙ ﻣﺎ ﺗﺨﺎﻑ ﺿﺮﺭﻩ ﻓﻲ ﺍﻵﺧﺮﺓ ."
ﺯﻫﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﻫﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﯽ ﻓﺎﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺮﻫﯿﺰﮔﺎﺭﯼ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﻫﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺿﺮﺭﺵ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﯿﺘﺮﺳﯽ

 

اهميت امر به معروف و نهي از منكر

از امام عبدالعزيز بن باز -رحمه الله- پرسيده شد:

حكم كسي كه استطاعت دارد اما امر به معروف و نهي از منكر را ترك مي كند چيست؟

ايشان پاسخ دادند: او گناهكار است و در ايمان ضعيف مي باشد و او در خطر بزرگي است, چرا كه قلب او سياه خواهد شد و عقوبت ترك امر به معروف و نهي از منكر سريع و ناگهاني خواهد بود.

همانگونه كه الله سبحانه و تعالي مي فرمايد:

کافران بنی اسرائیل، بر زبان داوود و عیسی پسر مریم لعنت شدند، این بخاطر آن بود که نافرمانی (و گناه) کردند و (از حد) تجاوز می نمودند.
آنها از کار زشتی که انجام می دادند، یکدیگر را نهی نمی کردند، قطعاً بد کاری انجام می دادند!
(مائده 78-79 )
و در حديث صحيح از رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم آمده است: هركس از شما منكري را ديد پس آن را با دستش تغيير دهد, و اگر نتوانست با زبانش. و اگر نتوانست در قلبش و اين ضعيف ترين حالت ايمان است.
و ايشان صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: هنگامي كه مردم منكري را ديدند و آن را تغيير ندهند, بزودي الله سبحانه و تعالي آن ها را دچار عقوبت خواهد كرد.
امام احمد اين روايت را از ابوبكر صديق رضي الله عنه روايت كرده است و احاديث با چنين موضوعي بسيار زيادند.
از الله سبحانه و تعالي مي خواهيم كه توفيق دهد تا بتوانيم اين امر واجب و بزرگ را همانگونه كه خود راضي است, به پا داريم.

(مجموع27/512).

نظر دهید