سیری در اقوال سلف (1)

الاعتصام

علت تاخیر در اجابت گناهان

قال يحى بن معاذ : لا تستبطئ الإجابة وقد سددت طرقاتها بالذنوب

(حلية الأولياء وطبقات الأصفياء ص 52)

.......................................................

وقتى با گناهان خود راه را بر دعايت بسته اى ، تأخير در اجابت آن را دير مشمار.


 

راه نجات

یکی از بزرگان می گوید:

﴿ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ ﴾ اين يك شرط است

﴿ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ﴾ و اين، يك وعده است

پس شرط را محقق ساز تا به وعده دست يابى

وَمَن يَتَّقِ اللَّـهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَ‌جًا
هر کس از خدا بترسد و پرهیزگاری کند، خدا راه نجات (از هر تنگنائی) را برای او فراهم می‌سازد.

(سوره طلاق آیه 2 )

 

ویژگی دل های پاک

قال عثمان بن عفان .. رضى الله عنه :

لو أن قلوبنا طهرت ما شبعنا من كلام ربِّنا،وإني لأكره أن يأتي عليَّ يوم لا أنظر في المصحف.

البيهقي : شعب الإيمان 5/237، حديث شماره (2149)
................................................
حضرت عثمان می فرماید :

اگر دل های ما پاک می بود از کلام خدایمان (قرآن) سیر نمی شدیم وبرایم ناخوشایند است آن روزی که به قرآن نگاه نکنم (تلاوت نکنم)

 

مجازات گناه

ابن عثیمین رحمه الله می گوید:

بسیاری از انسانها گمان می کنند که مجازات (گناه) در امور ظاهری مانند بدن و اموال و‌فرزندان به انسان می رسد.

حقیقت آن است که مجازات با بیماری قلب خواهد بود و فساد این نوع مجازات شدیدتر و بزرگتر از مجازات با آن امور است.

احکام من القرآن الکریم ۱٫۸۷

 

كيفيت گناه

امام عبدالعزيز بن باز - رحمه الله - مي فرمايد:

گناهان انسان از حيث عدد زياد نمي شوند, بلكه از نظر كيفيت زياد مي شوند. پس گناهي كه در دهه ذي الحجة صورت مي گيرد, بسيار بزرگتر و شديدتر است از گناهي كه در شعبان يا رجب صورت مي گيرد.

الفتاوى ( ٣-٣٨٩ )

 

دوری از سوگند خوردن به غیر الله

امام شافعی رحمة الله علیه می فرمایند:

در مدت زمان زیادی از عمرم قسم به خدا نخوردم چه برسد به غیر خدا

 

جایگزینی بدعت ها به جای سنت ها

حذیفة بن یمان رضی الله عنه دو سنگ برداشت و بر روی هم گذاشت، سپس به یارانش گفت: آیا بین این دو سنگ نوری می بینید؟
گفتند: ما نوری نمی بینیم مگر اندکی
گفت: قسم به الله که جانم در دست اوست، بدعت ها به گونه ای پدیدار خواهند شد که چیزی از حق دیده نخواهد شد مگر به اندازه ی نوری که میان این دو سنگ است، قسم به الله، بدعت ها آنچنان رواج می یابد که اگر چیزی از آن بدعت ها ترک شود می گویند: سنت ترک شد.
البدع ابن وضاح حدیث شماره 150

 

رعایت اعتدال در تلاوت قران

بغوي‌ از ابن‌مسعود(رضی الله عنه) روايت‌كرده ‌است‌ كه‌ فرمود:

«قرآن‌ را پراكنده‌ ـ مانند سنگريزه‌ ـ نخوانيد و آن‌ را به‌شتاب‌ ـ مانند به‌ شتاب ‌خواندن‌ شعر ـ نيز نخوانيد بلكه‌ در برابر شگفتيهاي‌ آن‌ بايستيد و دلها را به ‌وسيله‌ آن‌ به ‌طرب‌ درآوريد پس‌ تمام‌ هم‌ و غم‌ شما رسيدن‌ به ‌آخر سوره‌ نباشد».

 

اصل در عبادت کیفیت است نه کمیت

علامه محمد بن صالح الثعیمین - رحمه الله - در تفسیر آیه (7) سوره الکهف می فرماید:

إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا
ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم، تا آنها را بیازماییم که کدامینشان بهتر عمل می‌کنند!

(أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ) ضمیر برمی گردد به خلق وبندگان و تامل کن به قولش

(أَحْسَنُ عَمَلًا بهترعمل کنند) و نگفت (اکثرا عملا بیشتر عمل کنند) چون اصل کیفیت است نه کمیت به همین خاطر اگر شخصی چهار رکعت نماز بخواند ولی با یقین ضعیف یا سهل انگار در اتباع شرع و دیگری دو رکعت نماز بخواند ولی با یقین و خلوص و متابعت کدام یکی بهتر است؟؟ دومی بدون شک بهتر و افضلتر است چون اصل در عمل خوب یادگرفتن آن وهمچنین اخلاص و متابعت در آن است .....

 

اسلحه های شیطان

یکی از صالحین می گوید:

شيطان راهي براي داخل شدن به قلب ندارد مگر اينكه متوسل به سلاح هاي خود شود. شيطان اگر اسلحه‌هاي خود را در قلب ببيند، آنها را برداشته و بوسيله آنها مبارزه مي كند. همانا اسلحه‌هاي شيطان شهوات، شبهات، ‌اوهام و آرزوهاي كاذب هستند و ‌شيطان در حالي داخل قلب مي شود كه اين ها در قلب هستند، شيطان سلاح ها را آماده مي بيند، ‌از آنها استفاده نموده و به قلب حمله مي كند، اگر انسان (صاحب قلب) نيز اسلحه‌هاي مجهزي مانند: ايمان داشته‌ باشد به‌ وسيله‌ي آن مقاومت مي كند و در غير اين صورت غلبه از آن شيطان است . و لا حول و لا قوة الا بالله . هرگاه انسان به دشمنش اجازه بدهد و در خانه اش را بر وي بگشايد، و او را به داخل خانه ببرد و اسلحه را در اختيار او قرار دهد، دشمن با همان اسلحه با وي مي جنگد، اما تمام مسئوليت بر عهده صاحب خانه است و او مقصر مي‌باشد.

 

رحمهم الله سبحانه و تعالی

نظر دهید