احکام جنایز

2016/May/Mon


1343
دویست بدعت در مورد تشیع جنازه (3)

الاعتصام

101- خواندن قرآن و ختم کردن آن در کنار قبر میت.

102- التزام رفتن دوستان، خویشاوندان و آشنایان میت در اول صبح برای زیارت میتی که دیروز آن را دفن کرده‌اند

المدخل 2/113، 114 اصلاح المساجد 270/271.

103- پهن کردن فرش برای کسانی که به زیارت قبور می‌روند

المدخل 3/278.

104- نصب خیمه بر سر قبر.

105- شب گذراندن به مدت چهل شب (یا کمتر یا بیشتر) در کنار قبر

106- بزرگذاشت میت در شب چهلم یا سالگرد وفات

107- حفر قبر قبل از مردن به منظور آمادگی برای مرگ

108- تعیین زمان برای زیارت قبور. مانند: روز سوم، هفتم، پانزدهم یا چهلم و غیره.

نور البیان فی الکشف عن بدع آخر الزمان (ص 53-54).

109- زیارت قبر والدین در هر جمعه. (حدیثی که در این باره آمده است. موضوع می‌باشد).

110- این اعتقاد که اگر شب جمعه بستگانش به زیارت او نروند، میت در میان دیگر مردگان حقیر می‌شود، و اعتقاد به اینکه‌: کسانی که به زیارت میت می‌روند، وقتی از دروازه شهر خارج می‌شوند، میت آن‌ها را می‌بیند.

111- رفتن زنان به زیارت قبر بعضی از بزرگان و ماندن در آنجا تا موقع زدن آفتاب به گمان اینکه این عمل اگر بمدت چهل هفته به هر منظوری انجام شود، موفقیت لازم را ببار می‌آورد

اصلاح المساجد 23.

112- رفتن برای زیارت قبر شیخ ابن عربی صوفی تا چهل جمعه بمنظور برآورده شدن نیازها . در حالیکه ابن عربی یک جاهل است اما در بین عوام الناس مشهور شده است

113- اختصاص دادن روز عاشورا به زیارت قبور

المدخل 1/290.

114- زیارت قبور در شب نیمه شعبان و روشن کردن آتش در آنجا.

تلبیس ابلیس 429، المدخل 1/310.

115- اختصاص نمودن روزهای عید، ماه رجب، شعبان و رمضان برای زیارت قبور.

السنن 104.

116- توقف کردن بعضی از زوار به مدت کوتاهی با فروتنی کامل در نزدیکی قبر، بگونه‌ای که می‌خواهد اجازه بگیرد و بعد وارد شود

الابداع 99.

117- توقف کردن در کنار قبر دست بسته آنطور که در نماز دست‌ها را می‌بندند و نشستن بعد از آن.

118- تیمم کردن برای زیارت قبور

119- خواندن دو رکعت نماز موقع زیارت که در آن یک بار سوره فاتحه و آیۀ الکرسی و سه بار سوره اخلاص خوانده و ثواب آن به میت داده شود

 (این مساله در شرح الشرعه ص 570 نوشته شده است: حال آنکه در سنت چنین چیزی وجود ندارد، بلکه در حدیث آمده است که خواندن نماز در کنار قبر حرام است).

120- خواندن فاتحه و سوره اخلاص، نزد قبرها. بجای دعای مخصوص‌: السلام علیکم... (مترجم)

121-خواندن یاسین در قبرستان

 (حدیثی که در این باره آمده است‌: «هر کس وارد قبرستان شود و سوره یاسین را بخواند، عذاب آن‌ها تخفیف داده می‌شود و به اندازه کلمات آن به آن‌ها ثواب می‌رسد». در کتب حدیث هیچگونه اصلی ندارد). برای توضیح بیشتر به سلسله احادیث ضعیفه (1246) مراجعه شود.

122- خواندن سوره اخلاص یازده بار. حدیث وارد در این باره موضوع است. به مساله 118 مراجعه شود.

123- خواندن این دعا: «اللهم اني اسالك بحرمة محمد أن لا تعذب هذا الميت» برکوی در شرح «احوال اطفال المسلمین» (در ص 299) این حدیث را آورده است: «من زار قبر مومن و قال‌: اللهم اني اسالك... رفع الله عنه العذاب الي يوم ينفخ في الصور» این حدیث باطل است و در هیچ یک از کتب حدیث دیده نشده است. نمی‌دانم برکوی چگونه آن را درج کرده است بدون اینکه آن را به یکی از محدثین نسبت بدهد، حال آنکه این دعا مشتمل بر توسل نامشروعی است که حرام می‌باشد.

124- خواندن این آیه در قبرستان اهل کتاب: ﴿زَعَمَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَن لَّن يُبۡعَثُواْۚ قُلۡ بَلَىٰ وَرَبِّي لَتُبۡعَثُنَّ﴾.

125- وعظ و سخنرانی در قبرستان در شب‌های مهتابی

المدخل 1/268.

126- با صدای بلند لا اله الا الله گفتن در میان قبور.

127- حاجی گفتن به کسانی که موفق به زیارت بعضی قبور می‌شوند

128- سلام فرستادن بر پیامبران به وسیله کسانی که به زیارت آنان می‌روند

129- زیارت آثار پیامبران درسوریه به قصد عبادت، مانند: غار خلیل و آثار سه گانه‌ای که در جبل قاسیون در غرب ربوه قرار دارند.

130- زیارت قبر سرباز گمنام یا شهید گمنام. (بخاطر تقرب)

131- دادن مزد و پول به کسانی که قرآن می‌خوانند و به میت اهداء می‌کنند

فتاوی شیخ الاسلام 354.

132- این عقیده که دعا نزد قبور انبیاء و نیکان پذیرفته می‌شود

133- پوشاندن قبور پیامبران و صالحان (حاشیه ابن عابدین (1/839) آن را مکروه گفته و منظورش مکروه تحریمی است).

134- این عقیده که قبر انسان پاک و شایسته هرگاه در قرب و جوار شهر یا محله یا روستائی باشد، به اهالی آنجا توسط او روزی و برکت داده می‌شود.

135- این اعتقاد که قبر انسان معروف و شناخته شده، برای بیماری‌ها شفا است.

136- این اعتقاد که قبر بسیاری از اولیاء ویژگی‌هایی مانند ویژگی‌های پزشکان دارند. بعضی از آنان برای نظر بد و برخی دیگر برای تب و غیره باعث شفا هستند.

137- این قول بعضی شیوخ و مرشدان برای مرید‌های خود: هرگاه نیازی برایت پیدا شد، از من یا از قبر من یاری طلب کن.

138- حرمت و تقدس قایل شدن نسبت به درختان، خاک و سنگهای اطراف قبور اولیاء و این عقیده که هر کس آن درختها را قطع کند متضرر می‌شود.

139- این عقیده که هر کس آية الکرسی را خوانده و به قبر شیخ عبدالقادر گیلانی رو کند و هفت بار بر وی سلام گوید و با هر سلام گامی به طرف قبر بردارد، تمام نیازهایش برآورده می‌شود

الفتاوی 4/309.

140- پاشیدن آب روی قبر همسر از طرف شوهری که بعد از مرگ همسرش ازدواج کرده، به گمان اینکه این عمل آتش غیرت را خاموش می‌کند

الابداع 256.

141- سفر کردن برای زیارت قبور پیامبران و صالحان

الفتاوی 1/118، 122، 4/315، مجموعه الرسائل الکبری 3952 الردعلی البکری، 233، الابداع 100-101 و به مساله 128 مراجعه شود.

142- زدن طبل، بوق، موسیقی و رقص کردن درکنار قبر ابراهیم خلیل بخاطر حصول ثواب

المدخل 4/246.

143- گذاشتن تخته‌های چوبین یا سنگ مرمر روی قبرها

144- نصب نرده در اطراف قبور

شرح الطریقة المحمدیه 1/114/115.

145- تزیین قبور

تفسیر المنار 8/267.

146- بردن قرآن به قبرستان و خواندن آن بر میت

تفسیر المنار 8/267.

147- گذاشتن قرآن بر سر قبور برای اینکه مردم آن را تلاوت بکنند

الفتاوی 1/174 الاختیارات 53.

148- ساختن دیوار و ستون روی قبور

الباعث لابی شامه.

149- گذاشتن درخواست‌ها و شکایات داخل قبر به گمان اینکه صاحب قبر درباره آن‌ها قضاوت می‌کند.

الابداع 98، القاعده الجلیله.

150- بستن پرده بر در و دیوار قبور اولیاء و دخیل شدن.

 

والله تعالی اعلم

 

نظر دهید