احکام جنایز

2016/May/Mon


1370
دویست بدعت در مورد تشیع جنازه (2)

الاعتصام

51- طواف دادن جنازه در اطراف خانه کعبه، هفت بار

المدخل (2/227).

52- اعلام کردن تشییع جناره بر درهای مساجد

المدخل (2/221-262-263).

53- داخل کردن میت از باب «الرحمه» در مسجد الاقصی و گذاشتن آن میان باب و صخره و تجمع کردن بعضی مشایخ جهت خواندن ذکر و دعاء

54- مرثیه سرایی در مساجد پیش یا پس از نماز جنازه و قبل از انتقال آن به گورستان یا بعد از دفن

البداع 125-124.

55- لازم دانستن حمل جنازه و تشییع آن بوسیله اتومبیل و وسائل نقلیه ویژه

به مساله شماره 54 مراجعه شود

56- هر روز بعد از غروب، نماز خواندن بر جنائزی که در نواحی مختلف دنیا فوت کرده‌اند.

57- نماز خواندن بر میت غائب با علم به اینکه در محلی که فوت کرده، نماز جنازه بر وی خوانده شده است. (به ماده هفتم مساله 59 مراجعه شود).

58- گفتن این دعا موقع نماز جنازه‌: «سبحان من قهر عباده بالموت و سبحان الحي الذي لا يموت»

السنن المبتدعات 66.

59- بیرون آوردن کفش‌ها موقع نماز جنازه ولو اینکه نجاستی بر آن‌ها نباشد و ایستادن روی آن‌ها.

60- ایستادن امام در برابر وسط (باسن) میت مرد و در برابر سینه میت زن. (به مساله 73 مراجعه شود).

61- خواندن دعای استفتاح «سبحانك اللهم و بحمدك... الخ» در نماز جنازه

به مساله 77 و حاشیه آن مراجعه شود.

62- نخواندن سوره فاتحه و سوره دیگر در نماز جنازه

به مساله شماره 77 و حاشیه آن در صفحه مراجعه شود.

متاسفانه بعضی بر خلاف سنت در نماز جنازه سوره فاتحه را نمی‌خوانند به بهانه اینکه نماز جنازه چون رکوع و سجده ندارد نماز نیست، بلکه فقط دعایی است در حق میت. غافل از اینکه رسول خدا آن را نماز جنازه نامیده است نه دعای جنازه و تمام شرایط نماز از قبیل طهارت، استقبال کعبه، تکبیره الاحرام، نماز بصورت جماعت و سلام در آن دیده می‌شود. عدم رکوع و سجده بخاطر پرهیز از مشابهت با مشرکین است. (مترجم)

63- اعراض از گفتن سلام در نماز جنازه

64- اینکه بعضی‌ها بعد از نماز جنازه با صدای بلند می‌گویند: درباره این شخص شما چه گواهی می‌دهید؟ حاضرین در جواب می‌گویند: «او ازصالحان بود و سخنانی مشابه آن»

الابداع 108، السنن، به مساله 26 مراجعه شود.

مسائل پدیده آمده در مسایل دفن و متعلق به آن

65- ذبح گاومیش هنگام رسیدن جنازه به قبرستان و توزیع گوشت آن میان کسانی که در آنجا حاضر شده‌اند.

66- اذان گفتن موقع قرار دادن میت در قبر

حاشیه ابن عابدین (1/837).

67- ذکر اطراف تابوت میت قبل از دفن

السنن 67.

68- گذاشتن مقداری خاک یا امثال آن در قبر زیر سر میت

مفتاح الکرامه (1/497).

69- گذاشتن بالش یا امثال آن زیر سر میت در قبر

المدخل 3/260.

70- ریختن خاک در قبر با پشت دست‌ها و استرجاع خواندن.

71- خواندن: «منها خلقناكم» هنگام اولین ریختن خاک در قبر و خواندن «فيها نعيدكم» در دفعه دوم و خواندن: «منها نخرجكم تاره اخري» در دفعه سوم

به مسا له 106 مراجعه شود.

72- خواندن «بسم الله» موقع ریختن خاک در دفعه اول، «الملك لله» در دفعه دوم، «القدرة لله» در دفعه سوم، «العزة لله» در دفعه چهارم، «العفو الغفران لله» در دفعه پنجم، «الرحمة لله» در دفعه ششم، «كل من عليها فان» در دفعه هفتم و سپس خواندن آیه منها خلقناکم الایه.

73- قرائت سوره‌های هفتگانه‌: فاتحه، معوذتین، اخلاص، نصر، «قل يا أيها الكافرون وإنا أنزلناه» و این دعاء «اللهم اني اسالك باسمك العظيم و اسالك باسم الذي هو قوام الدين و اسالك... الخ» هنگام دفن میت.

74- خواندن سوره فاتحه بر سر میت و خواندن سوره بقره در کنار پاهایش.

75- خواندن قرآن موقع ریختن خاک و پر کردن حفره قبر

المدخل (3/262/263).

76- تلقین میت. (پس از دفن)

السنن 67، سبل السلام صنعانی و به مساله ردیف 103 مراجعه شود.

77- التزام داشتن نصب دو سنگ بر قبر میت زن

نیل الأطار شوکانی(4/73).

78- مرثیه خواندن بعد از دفن میت در کنار قبر

الابداع 124-125.

79- انتفال دادن میت برای دفن به اماکن مقدسه

80- خودداری کردن از دخول به خانه، هنگام بازگشتن از دفن میت، قبل از شست و شوی اعضاء و سر و صورت خود، به گمان اینکه آثار میت را از خود بزداید

المدخل 3/276.

81- گذاشتن خوردنی و نوشیدنی روی قبر تا مردم و اهل حاجت آن را بردارند.

82- صدقه و خیرات دادن در کنار قبر

الاقتضاء 183 کشف القناع 2/134.

83- ریختن آب روی قبر. (البته بخاطر استحکام اشکالی ندارد) مترجم.

آنچه در تعزیه و احکام آن پدید آمده است

84- تعزیه در کنار قبر

حاشیه ابن عابدین (1/843).

85- محدود کردن عرض تسلیت به سه روز (به مساله 113 مراجعه شود).

86- اجتماع کردن در مکان خاصی برای تعزیه. زادالعماد 1/304 مراجعه به مساله 111.

87- خواندن فاتحه و اخلاص در تعزیه.

88- بلند کردن دست‌ها و دعا کردن در تعزیه

89- تدارک دیدن غذا از طرف اهل میت برای تعزیت کنندگان

تلبیس ابلیس 341، فتح القدیر 1/473، المدخل 3/275-276، ‌اصلاح المساجد 181، و به مسئله شماره 114 مراجعه شود.

90- گرفتن مجلس هفتم، چهلم و ...

خادمی در شرح الطریق المجدیه 3224 المدخل، 2/114، 2/278-279.

91- پختن غذا و ترتیب دعوت طعام از طرف خویشاوندان و اهل میت در نخستین پنجشنبه بعد از وفات.

92- پذیرفتن دعوت اهل میت

امام محمد برکوی، ‌جلاء القلوب 77.

93- ساختن زولبیا یا خرید آن و خرید هر نوع شیرینی برای روز هفتم

المدخل، 3/292.

94- توصیه به پختن غذا و مهمانی روز وفات، یا بعد از وفات و توصیه بر دادن مبلغ مشخصی پول به کسی که برای میت قرآن تلاوت کند، یا برای او تسبیح و یا «لا اله الا الله» بخواند.

الطریقه المجدیه 4/325.

95- توصیه بر اینکه چند مرد به مدت چهل شب، (یا کمتر و بیشتر) در کنار قبر میت شب بگذرانند.

96- وقف نمودن بویژه وجه نقد برای تلاوت قرآن، خواندن نماز نافله، ذکر لا اله الا الله و خواندن درود برای رسول الله ج و هدیه کردن ثواب این اعمال به روح واقف یا به روح کسی که او را زیارت کند

الطریقه المجدیه 4/323.

97- صدقه کردن ولی میت قبل از سپری شدن شب اول و اگر توان صدقه را ندارد، بجای آن دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت فاتحه و آیه الکرسی را یک مرتبه و سوره تکاثر را ده مرتبه بخواند و در پایان نماز بگوید: «اللهم صليت هذه الصلاه و تعلم ما اردت بها، اللهم ابعث ثوابها الي قبر فلان الميت» (از جمله شگفتی‌ها این است که این بدعت در شرح الشرعه (ص 568) آمده است صاحب شرع الشرعه، می‌گوید: «سنت این است که ولی میت صدقه کند... بنده (آلبانی) می‌گویم: در سنت و حدیث رسول الله ج این عمل قطعاً اساسی ندارد. ممکن است منظور صاحب کتاب، سنت بزرگان باشد. همانطور که بعضی شراح آن را تفسیر کرده‌اند و چنین گفته‌اند: تلفظ نمودن نیت موقع شروع نماز سنت است، یعنی سنت مشایخ در حالیکه در سنت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قطعا چنین چیزی وجود ندارد ) .

98- صدقه کردن از جانب ارواح مردگان در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان.

99- اسقاط یعنی: ساقط کردن نمازها بوسیله صدقه.

100- خواندن قرآن برای اموات و همچنین موقع زیارت قبور

سفر السعادة 57، المدخل 1/266، 267.

 

والله تعالی اعلم

نظر دهید