عقیده

2016/May/Mon


1201
سلسله دروس عقیده (23)

الاعتصام

چند نمونه از شرک اصغر

الف) الحلف بغیر الله یا قسم خوردن به غیر خداوند

این نوع قسم خوردن شرک اصغر می باشد مثلا قسم خوردن به اولیاء الله یا قسم خوردن به جان مادر و پدر و ...

ب) وارد شدن ریا در عبادت و ظاهر سازی برای مردم

قال رسول الله علیه الصلاة و السلام:

" اخوف ما اخاف علیکم الشرک الاصغر " فسئل عنه : فقال الریاء

" بیشترین چیزی که از آن برای شما می ترسم شرک اصغر است " گفتند شرک اصغر چیست ؟ فرمود : ریا

پس دیده شد در حدیث بالا که شرک اصغر از چشم اصحابی که یار و همراه رسول الله علیه الصلاة و السلام بوده اند مخفی بوده است در حالیکه آنان وحی را نیز درک کردند . پس اولی است که ما نیز آن را بشناسیم چون در این زمان هم ضعف ایمان وجود دارد و هم کمی اعمال صالح .

پس شرک در عبادت ثواب عمل را باطل و نابود می کند و الله ما را امر می کند که او را خالصانه عبادت کنیم .

 

وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّکاةَ وَ ذلِکَ دينُ الْقَيِّمَةِ

سوره ی بینه آیه ی 5

 

اعمال برای غیر الله دو حالت دارد ( اعمال ریایی )

حالت اول : عمل فرد ریای کامل است و صاحب عمل هیچ قصدی ندارد مگر برای دنیا و یا دیده شدن برای مردم, که این کار منافقین است .

إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا کُسالى‏ يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليل

سوره ی نساء آیه ی 142

پس این حالت اول عملی است که مسلمان نباید شک کند در حبط و باطل شدن اعمالش و هر کس با این نوع عمل الله را ملاقات کند مستحق عذاب خواهد بود .

حالت دوم : اصل عمل در این حالت برای الله است اما عمل با ریا مخلوط می شود و این حالت خود به دو قسمت تقسیم می شود :

یک) عمل از ابتدا با شرک ( ریا ) شروع می شود .

دو) ریا در درون عمل بر فرد وارد می شود .

در حالت اول عمل فرد حبط شده و از او پذیرفته نخواهد شد و استدلال ما برای این فتوا حدیث قدسی است که امام مسلم از ابوهریره روایت میکند :

أنا أغنَى الشركاءِ عن الشركِ . مَن عمِل عملًا أشرك فيه معِي غيرِي ، تركتُه وشركُه

و قسمت دوم اگر ریا در عمل فرد وارد شود و تا آخر عمل با فرد بماند بعضی از علما می گویند کل عملش حبط می گردد اما بعضی می گویند قسمتی از عمل را که خالص بوده اجرش را می گیرد اما مابقی که با ریا آلوده شده است از بین می رود و حبط می شود . و بعضی از علما می گویند : اگر ریا در عمل فرد وارد شود و فرد تلاش کند که آن را از خود دور کند و از خدا بترسد که بر این حالت عبادتش تمام شود می گویند که اجر عمل برای او ثبت می شود زیرا او با نفس خودش برای رضایت الله و ترس از الله مقابله کرده است .

 

بعد از شرک اکبر و اصغر به نوع سوم شرک یعنی شرک خفی می رسیم که بسیار خطرناک است و دامان اکثر مسلمانان و حتی بعضی از علما را نیز گرفته است ولی کفاره ی آن بسیار راحت و شیرین است و الله کفاره ی این شرک را که دچار شدن به آن آسان است را آسان گردانده تا بنده ی واقعی الله خود را به آن صلاح مجهز کرده و خود را از شرک خفی پاک بگرداند .

شرک خفی را پیامبر بزرگوار – علیه الصلاة و السلام – در یک حدیث زیبا برای ما بیان می دارد و سپس کفاره ی آن را نیز شرح می دهد .

قال : " الشرک فی هذه الامة اخفی من دبیب النملة "

شرک در امت من مانند حرکت مورچه ای سیاه در شب بر روی تخته سنگی سیاه است یعنی به این اندازه مخفی و پنهان است .

پرسیدند : چگونه از آن نجات یابیم یا رسول الله ؟

قال : " اللهم انی اعوذبک ان اشرک بک و انا اعلم و استغفرک لما لا اعلم "

لذا با خواندن دعای بالا شرک خفی بخشیده می شود و به عبارتی دعای فوق کفاره ی شرک خفی می باشد . الحمدلله

 

این بود توضیحی مختصر در ارتباط با اولین ناقض اسلام یعنی شرک . اکنون به بیان دومین ناقض اسلام که سبب از بین رفتن اعمال و اسلام انسان می شود می پردازیم .

 

والله تعالی اعلم

نظر دهید