عقیده

2016/May/Mon


1198
سلسله دروس عقیده (21)

الاعتصام

(و) شرک در ذبح برای غیر الله

ذبح و نحر به سه دسته تقسیم می شود :

1-برای تعظیم کسی یا چیزی ( شرک اکبر )----» یعنی شخص گوسفندی را می آورد و برای تعظیم شخصی آن را در جلوی پایش ذبح می کند و واضح است که این قربانی برای آن شخص بوده است نه برای خدا . و رسول الله علیه الصلاة و السلام می فرمایند : لعنت الله بر کسی که برای غیر الله ذبح می کند

2-برای اکرام مهمان ( واجب یا مستحب ) ----» رسول الله علیه الصلاة و السلام می فرمایند : هر کس به خداوند و روز قیامت ایمان دارد پس مهمانش را گرامی بدارد . یعنی شخص گوسفندی را در راه خداوند قربانی می کند تا برای مهمانش به صورت نیکو پذیرایی , اکرام و احترام نماید .

3-برای خوردن شخصی ( که این مورد هم مشکلی ندارد و مباح می باشد )

 

(ه) شرک در نذر کردن برای غیر الله

نذر نیز مانند سایر عبادات که از کتاب و سنت شناخته شده اند شناخته می شود و خداوند نذر را به عنوان عبادت محسوب می کند و آیاتی را به نشانه آورده است و حتی از وفا نکردن به نذر و ادای آن ما را بر حذر کرده و ترسانده است .

به عنوان مثال الله متعال در مورد نذر کردن می فرماید :

يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطيراً

سوره ی انسان آیه 7

به عهد و نذر خود وفا می کنند و از روزی که شر و سختی آن همه اهل محشر را فرا می گیرد می ترسند .

اما انسان مومن بهتر است که نذر نکند زیرا طبق احادیث رسول الله علیه الصلاة و السلام انسان های بخیل نذر می کنند .

 

(ن) استعاذه و استغاثه یعنی شرک در پناه بردن و کمک خواستن یا به فریاد خواندن ( تعویذ , رقیه , تبرک جستن و ... )

یکی دیگر از شرک ها تبرک جستن است تبرک جستن به سنگ و درخت و ...

ابوواقد لیثی رحمه الله روایت می کند ما در حالیکه تازه مسلمان شده بودیم با رسول الله علیه الصلاة و السلام به سوی جنگ حنین رفتیم , مشرکان آن سرزمین , درخت صدری داشتند که آن را عبادت می کردند و سلاح های خود را به خاطر تبرک کردن به آن آویزان می کردند نام آن درخت صدر ذات انواط بود . ما نزد رسول الله علیه الصلاة و السلام رفتیم و گفتیم: یا رسول الله تو نیز برای ما ذات انواط قرار بده ...

پیامبر فرمود :

" الله اکبر , انها السنن ! قلتم والذی نفسی بیده کما قال بنی اسرائیل لموسی "

" قسم به کسی که جانم در دست اوست همانا شما به ما چیزی گفتید که بنی اسرائیل به موسی گفته بود "

 

تبرک در سه چیز است :

1-در بعضی از مکان ها ( مسجد الحرام , مسجد النبی و مسجد الاقصی ) که ثواب عبادات در آنها چندین برابر است نه اینکه سنگ و خاک آنها متبرک باشد .

2-در بعضی از زمان ها ( مانند رمضان ) که عبادات در آن برکت و ثواب بیشتری دارند .

3-در بعضی از انسان ها ( انبیاء و پیامبران )

انبیاء و پیامبران که الله تعالی آنها را به ذاته مبارک آفریده و می توان با دست زدن به مو , بدن و آبی که از صورت آنها میچکد تبرک جست ولی برای اولیاء الله این کار درست نیست چون به ذاته مبارک نیستند اما کل مسلمانان مبارک هستند چون ایمان شان مبارک است نه ذاتشان .

 

والله تعالی اعلم

نظر دهید